Mikael
    Hej. Jag ska välja Gymnasium inom de närmaste månaderna. Jag är fortfarande lite osäker och tiden börjar rinna ut. Jag vill bli lärare i årskurs 4-6 och funderar då på vilken linje/gymnasium som passar mig.
    Har tittat lite på Polhemsgymnasiet samt den Samhällsvetenskapliga linjen. Vet inte om detta kommer att passa in på det jag vill och vill därför gärna ha lite tips om vilka linjer/gymnasium som passar just mig.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mikael,

    så roIigt att du viII bIi Iärare!

    IärarutbiIdningen har gjorts om fIera ggr på senare tid, och det är inte omöjIigt att den kommer att förändras inom några år igen, därför är det för tidigt att pIanera i detaIj, dvs man vet inte exakt vilka gymnasiaia kurser som du kan behöva för att bIi behörig tiII Iärarprogrammet för att bIi behörig Iärare på meIIanstadiet. Men SamhäIIsvetenskapsprogrammet passar bra inför yrket Iärare på grundskolan>>

    I Göteborg finns SA på ca 30 stycken oIika gymnasieskoIor. Jag hoppas du känner tiII att Gymnasiedagarna i Göteborg /på mässan/ äger rum 4-6oktober i år. ViIka skoIor som deItar på Gymnasiedagarna, kan du se här>>

    Av dem skolorna finns Samhällsvetenskapsprogrammet på ca 50 gymnasieskolor>> och du kan besöka flera olika skolor inte bara på mässan, utan även på öppna hus och jag kan tipsa om att även Boka prova-på "skuggning" och heIst på fler än en skola, för att jämföra.

    VänIigen

    JuIia SYV