florydarn

    Hej! Jag är leg ämneslärare på gymnasienivå i sv/eng. Utexades 2020 och är i dagarna 28 år gammal. Jag har aldrig varit nöjd med mitt val av engelska som andra ämne då jag alltid bara varit intresserad av svenska och egentligen inte var intresserad av något annat ämne. Nu har jag undervisat en del och landat mer i vad jag tycker om. Jag skulle vilja läsa till ett ämne. Jag tycker att det verkar vara svårt, men det borde finnas lite genvägar om än snåriga. Kan man t ex på deltid läsa in enstaka kurser... och så får man se hur man löser det med praktik? Exempelvis om man undervisar i ämnet som obehörig under en tid för att sedan bli tillräckligt erfaren för ansöka om legitimation i ämnet. Eller, om det finns nån lösning med att få betalt under sin praktikperiod. Just nu är jag intresserad av ämnet historia men skulle det vara svårt att läsa just det kan jag sträcka mig till att bli SO-lärare på grundnivå också. Då borde jag kunna läsa mer historia senare. Varma hälsningar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    När det är lärarbrist får även obehöriga lärare undervisa (vilket du säkert vet om). Vad gäller få utökning av sin lärarlegitimation endast på grund av relevant arbetslivserfarenhet och utan att ha läst tillräckligt antal högskolepoäng inom rätt undervisningsämne, så är det en fråga till skolverkets avdelning för lärarlegitimationer (det är ett Undantag som skolverket kan bevilja men som regel krävs godkända betyg i tillräckligt antal högskolepoäng).
    Om du vill utöka din lärarlegitimation med ämnet historia, så är min uppfattning att du för att få behörighet som gymnasielärare i historia måste skaffa dig 90 högskolepoäng i ämnet historia (motsvarande tre terminers studier på heltid). Behörig gymnasielärare är behörig i samma ämne att undervisa på grundskolans senare år (på "högstadiet"). Grundskolelärare i historia kan behöva skaffa sig färre högskolepoäng (60 eller kanske t o m 45 hp) - men du behöver, hur som helst läsa det ämnet som du vill bli behörig att undervisa i och du kan börja med en 30hp-kurs; frågan är dock om du kan jobba och studera samtidigt? Titta t.ex på en distanskurs som ges på halvtid se gu.se/studera/hitta-utbildning/historia-grundkurs
    Men det bästa rådet jag kan ge dig är att du samråder med studievägledare på lärarhögskolorna som är experter på lärarutbildningar och lärarbehörigheter i olika ämnen.

    Studie- och yrkesvägledare