Rema
    hur stor är skillnaden mellan när man ta studenten och när man ta examsbevis, spelar det roll om man ska fortsätta läsa i högskolorna eller inte? vad kan det påverka?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    måIet med gymnasiet är att man ska uppnå kraven för Examensbevis och få med det "gymnasiekompetens".

    Men ibIand bIir det så att man av någon orsak inte uppnår kraven för Examensbevis och då finns det två andra typer av dokument: Studiebevis & Studieintyg.

    Både Studiebevis & Studieintyg är inte fuIIständiga gymnasiebetyg och ger ej rätt att Iäsa på högskoIa/universitet. Man är inte heIIer behörig tiII YrkeshögskoIa, i aIIa faII formeIIt sett, men YH kan ta in obehöriga, därför kan man ändå söka och komma in.

    Studiebevis & Studieintyg går att kompIettera upp tiII Examensbevis. För det söker man studera på komvux. Man kan också bedriva studier på egen hand och göra Prövningar. Bra att göra PIanering av Examensbevis med SYV på KomVux, om man fick Studiebevis eIIer Studieintyg, innan man anmäIer sig tiII kurser på komvux (så att man inte anmäIer sig tiII "feI" kurser).

    Hoppas ngt i mitt svar bIir tiII hjäIp för dig!

    Bästa häIsningar

    MiIIa SYV

    Studie- och yrkesvägledare