Marcus
    Kort fakta/TL;DR; Jag tog inte gymnasiestudierna seriöst och lekte bort åren. Fick inte 2500 poäng, inte ens nära. Nu ångrar jag mig rejält och vill för första gången i mitt liv studera, fixa en examen och gå vidare till en högre utbildning för att fixa min framtid.

    Vad kan jag göra? I våras avslutade jag mitt tredje år och fick ett studiebevis på 1450 poäng och tänkte inte mer på det, hoppade in på en 40v+20v vuxengymnasiet/yrkesutbildning efter sommaren och insåg nyligen att det verkligen inte var något för mig. Jag vill göra mer med mitt liv. Jag vill inte sitta fast i samma arbete för resten av mitt liv, det är inte en karriär och jag är absolut inte stolt. Kommer heller aldrig bli det om jag fortsätter såhär.

    Jag lyckades bara skrapa ihop 1450 poäng under mina tre år då jag var en riktig idiot och tog inte en enda studie seriöst. Jag har klarat Matte 1C, 2C och 3C, Svenska 1, 2 och 3, samt Engelska 5, 6 och 7. Dock fick jag F i gymnasiearbetet.

    Gick Information och medieteknisk inriktning på gymnasiet, och mitt mål är att arbeta inom IT när det gäller högskola. Jag har redan behörighet när det gäller enstaka ämnen. (Behörighet: Matematik C (områdesbehörighet 3 med förändring) eller Matematik 3b/3c (områdesbehörighet A3 med förändring).) ((http://www.mdh.se/utbildning/program/datavetenskap?programCode=GKV04))

    Är det möjligt eller realistiskt att läsa in poäng på komvux över det kommande året, fixa ett examensbevis, och få behörighet till en högskola? Har jag några andra alternativ för att ta mig in på en högre utbildning?

    Jag är så besviken på mig själv för att jag inte tog studierna seriöst och börjar bli riktigt orolig att jag har kastat mig ner i en grop jag inte kan komma ur.
    Snälla kom med hjälp och alternativ jag kan gå igenom, och säg till om det är någon mer information som jag kan ge.

    För första gången i mitt liv så vill jag verkligen ta tag i allt, men jag är rädd för att det är för sent.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Yrkeshögskola kan ta in obehöriga därför råder jag dig söka alla yh som du finner av intresse - se utbud på www.yhguiden.se

    Andra alternativ handlar om att komma in på högskola: och här finns det två

    1. Göra planering med SYV på komvux och läsa mot examensbevis

    eller

    2. Jobba i minst tre år och ansöka på "reell kompetens" men här kan det inte garanteras att du blir bedömd vara behörig.

    Du har redan nu mer än halva gymnasieutbildning och du är fortfarande mycket ung, så du har många bra alternativ!

    Studie- och yrkesvägledare