rana
    HEJ!
    Jag går i hotell och turism men jag är intresserad av grafik design och visual kommunikation, men jag vill veta vad ska göra för att starta en högskolan i det som jag gillar, och vilka högskolan finns det som kan gå, och jag vill veta om att det är lätt att få jobb?!
    tack
    • Liselotte : Om du just vill läsa på högskola/universitet och inte inom någon annan utbildningsform - då är det på www.studera.nu och www.antagning.se som du får leta efter "din utbildning". Utbildningsutbud till start hösten 2017 på högskolenivå fastställs till 15 mars 2017, då ansökningsperiod startar. Idag går det inte att se alla utbildningar på högskolenivå i Sverige som kommer att starta höstterminen 2017.

    3 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Rana,

    du är intresserad av yrken inom Grafisk design och/eller Visuell kommunikation. Stämmer det? :)

    Det finns ett antal olika yrken som delvis "överlappar" varandra. Det finns också utbildningar på olika "ställen", dvs inte bara på högskolenivå, men även inom KKU>>> och inom yrkeshögskolan>>.

    Det går inte på ett enkelt och bestämt sätt svara - "läs den och den kursen, och du får jobb inom det och det område ... med den här lönen". :) Jag önskar om det vore så, men så är det inte.

    Mitt råd är att du kikar på yrken på www.framtid.se - och hittar några stycken som du är intresserad av. Förslag på yrken som eventuellt kan vara av intresse för dig är: Grafisk designer>> och Visuell grafisk kommunikatör >> men det kan även finnas andra yrken som du kan "fastna" för. :)

    Att du sedan tittar på vilka utbildningar inom de områden som idag finns på högskolenivå, på yrkeshögskolan och inom andra utbildningsformer - KKU och folkhögskola och bestämmer dig för vilken eller vilka utbildningar du vill söka.

    Eftersom det inte finns krav på legitimation eller certifikat inom den branschen som du är intresserad av - står det arbetsgivaren i princip helt fritt att anställa den som arbetsgivaren vill anställa. Och vad varje enskild arbetsgivare föredrar för utbildning - är det omöjligt att veta.

    Allmänt kan man säga att mer utbildning på högre nivåer brukar oftare leda till jobb. Dock finns det exempel när folk utan formell utbildning (t.ex med endast gymnasiekompetens i bagaget) får jobb inom den branschen som du vill komma in på; detta troligtvis på grund av att de har talang, kontakter och tur.

    Liselotte
    • : tack, men måste jag studera i estetiska program eller teknisk för att börja kunna söka av dem högskolor?
    • Mikael : Det kan till vissa utbildningar - t.ex på Konstfack i Stockholm - räcka med endast Grundläggande behörighet och den kan du få på ett valfritt gymnasieprogram. Jag skriver nu också ett nytt svar på din fråga. :)
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Rana,

    det finns några utbildningar inom "konstnärliga/kreativa" fältet som endast kräver Grundläggande behörighet - t.ex finns det ett sådant program på Konstfacket i Stockholm. Men antagning sker i så fall på Arbetsprov (man måste kunna uppvisa vad man kan, om man har talang, och/eller om man har lärt sig det som behövs på egen hand, utanför skolan).

    Det finns olika vägar att gå. Dock finns det tyvärr inga garantier på att lyckas inom den branschen som du är intresserad av. Konkurrensen är hård. Man får kämpa och hoppas på att din talang, din vilja och kreativa förmågan räcker + att du får lite tur på traven, som också ofta behövs (man ska vara på rätt plats vid rätt tidpunkt för att få det där första jobbet som blir ingångsport in i branschen).

    Det är, som sagt, ett mycket konkurrensutsatt bransch som du vill in på. Den är också i en ständig snabb förändring. Det går därför inte att säga "gå den här utbildning och det blir bra". Den utbildning som du vill eller behöver gå efter gymnasiet kanske ännu inte finns. T.ex yrkeshögskoleutbildninar beviljas av myndighet för yh i slutet av januari varje år - och vi vet ännu inte vilka yrkeshögskoleutbildningar som kommer att starta hösten 2017 och ännu mindre vet vi om vilka behörighetskraven blir till de utbildningar (för vi vet inte vad de kommer att heta, var de kommer att ligga, om de kommer att vara på distans eller skolförlagd/bunden undervisning, hur långa de blir och vilka behörighetskraven blir). Detsamma gäller - i något mindre omfattning - även för högskoleutbildningar: högskoleutbildningar är mer "permanenta", förändras inte lika fort som utbidningar inom yrkeshögskola. Dock kan det till ansökningsperiodens början 15 mars 2017 dyka upp några nya högskoleutbildninar - du får bevaka dem på www.studera.nu (eller på www.antagning.se).

    Om du nu stannar på ditt program - läs kurser för grundläggande behörighet till högskolestudier, är mitt råd. På Hotell och Turismprogrammet är det

    Jag ser att du är 18 år. Går du redan åk3 på gymnasiet? Om du redan går åk3, är det för sent att starta nya kurser nu. Du får i så fall komplettera på komvux eller genom självstudier efter gymnasiet.

    Om du nu går åk2, kan du berätta för oss vilka valbara kurser din skola erbjuder inför åk3, så kan vi hjälpa dig att välja de kurser som passar bättre in i dina framtida planer.

    Du frågar om det är lätt att få jobb. Jag vill svara så här: det är svårt att få jobb inom den branschen, men chanserna är betydligt större om man går en Yrkeshögskoleutbildning, exempelvis - den här yh>> eller vilken yh som helst egentligen. Detta för att yh beviljas att starta endast om chanser att få jobb bedöms var goda.

    Därför är mitt råd till dig - att kika runt på www.yhguiden.se redan nu och sedan ännu en gång i början/mitten på febriari 2017 - då nya yh dyker upp under första halvan av februari (beiljas av myndigheten för yrkeshögskola i slutet av januari). Alla yh>>> bör kunna ge jobb. Det är väldigt goda resultat som yrkeshögskoleutbildningar uppvisar vad det gäller att ge jobb: delvis pga de beviljas endast om branschen behöver just "den spetskompetensen" och delvis pga det ingår så pass mycket praktik under utbildningen att man skaffar sig praktiska kunskaper och även knyter kontakter inom branschen + att yh är kortare än högskoleutbildningar och man blir klar snabbare (pga det går kortare tid från utbildningens start tills det att man kan söka jobb - är det mer "överskådligt" och lättare att bedöma hur arbetsmarknaden ser ut...). Jämför med långa högskoleutbildningar där man när man börjar på dem inte alls vet hur arbetsmarknaden kommer att se ut när man är klar.

    • : tack!, jag går första året i gymnasiet, på hotell och programm
    • Anna : Vill du fortsätta på på Hotell och turism eller vill du byta program? När fyller du 20 år? Jag menar om du redan är 18år... kanske det bIir för sent att byta program och du kanske ska Iäsa på komvux sen i stäIIet? :)
    • : Jag fyller 20 år i november 2018
    • Daniel : Om du fyller 20 år under kalenderår 2018 då är det från 1 juli 2018 som du är "gammal nog2 att börja läsa på komvux. Börja läsa på komvux tidigare kan man i två fall: 1) om du redan har avslutad 3 årig utbildning från gymnasiet eller 2) om utbildningsförvaltningen /eller någon annan - t.ex arbetsförmedlingen/ köper plats för dig på Komvux.
    • Daniel : Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Daniel SYV

    Hejsan,

    jag kan inte ge dig någon garanti på att du får jobb inom grafisk design eller visuell kommunikation. Jag tror inte någon kan ge sådana garantier.

    En bra chans att få jobb har man om man går en yrkeshögskoleutbildning. Mitt bästa råd är därför att du bevakar www.yhguiden.se och spanar efter utbildningar som du kan söka på en yrkeshögskola. Även om man inte är behörig till en yrkeshögskoleutbildning, kan man ändå komma in - eftersom yrkeshögskola kan ta in obehöriga.

    Utbud av yrkeshögskoeutbidningar förändras ofta, eftersom yh "föIjer arbetsmarknaden" - det gäIIer därför att just "bevaka" viIka nya YH som dyker upp (det gör de varje år i början av februari). Du bör, enligt min mening, sikta på att bli behörig till Yrkeshögskoleutbildningar inom "din intressebransch", men söka alla yh som du kan tänka dig att du kan gå - även om du inte är behörig.

    Ha det bäst och lycka till!

    Daniel SYV

    • : tackk!, Jag undrar om vilka chansar har jag att börja gå i vilken av dem högskolor om jag ska gå fortfarande i hotell och turism?
    • Milla : För högskoleutbildningar är det viktigt att bli behörig! Behörig kan du bli på vilket program som helst. Sedan Konkurrerar du om plats med dina betyg. Det är stor skillnad att ha E-betyg eller A-betyg i alla kurser på gymnasiet. Det är inte så mycket vilket program man gick på, utan mer Vilka (hur höga) betyg man fick... eller om du har få högt resultat på Högskoleprovet? YrkeshögskoIa gör andra bedömningar än högskoIa: här är det även arbetsIivserfarenhet som speIar roII! :)