Albin
    Ska anmäla mig till Psykologi inom hälsa (1-30hp) i Halmstads högskola, och undrar vilka böcker som används i ett sådant program, då jag kan läsa genom böckerna i förtid eftersom jag är allmänt intresserad och kan få en bättre start

    Jag har försökt leta runt på google (Vilket oftast bara länkar till dig att köpa varierade introduktions böcker inom psykologi) och på högskolornas hemsida och deras FAQ m.m.

    Några tips på vart jag kan få tag på den information? Vart man skaffar böckerna kan jag hitta själv, men jag måste veta vilka böcker som krävs! Vill verkligen läsa genom dem.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Albin,
    nya böcker inkl. läroböcker "kommer ut" med jämna mellanrum och de böcker som kommer att användas nästa höst kanske inte ännu är tryckta! Så kan det vara.. . och de lärare som ni kommer att ha kanske ännu inte är anställda.. och de kommer kanske att rekommendera enskilda artiklar i vetenskapliga tidningar, snarare än några riktiga "läroböcker".
    Det finns inga lagar som styr vilken kurslitteratur som används inom högskoleutbildningar i Sverige. Det förekommer t o m att lärare bestämmer i samråd med de studerande vilka böcker som kommer att användas, dvs de studerande får också tycka och tänka och påverka vilka böcker som används.

    Mina råd till dig är följande:
    - boka prova-på bli student för en dag på just den utbildningen som du vill gå; om du lyckas med det, kan du under den dagen träffar de befintliga studerande och kan fråga dem och kanske t o m köpa eller låna någon bok som de använde under termin 1, som redan har varit.
    Om du inte kan eller vill boka prova-på dag ... se om du på ngt. sätt ändå kan komma i kontakt med de befintliga studerande på just den utb., som du är intresserad av; på Anslagstavlorna /de fysiska/ men även på lärosätets hemsida finns ofta "annonser" om att folk säljer begangnad kurslitteratur (du behöver inte köpa dem, men du kan i alla fall se vilka böcker de säljer... det är dem som de använde).
    Du kan också testa på biblioteket /i första hand på lärosätets eget bibliotek/ fråga bibliotekarie vilka böcker som inom psykologi är mest "poppis" - många studerande försöker låna böcker på biblioteket i ställer för att köpa dem /för att spara pengar/. De böcker som är kurslitteratur brukar i princip alltid vara utlånade på de bibliotek som finns på och nära Campus. På så sätt kan du få veta vilken kurslitteratur som används - i alla fall just nu.

    Om du inte läste kurser i psykologi på gymnasiet, kan du börja med att läsa de läroböcker som används på gymnasiet i kurser i psykologi och det finns följande gymnasiala kurser: