Anonym
    Hej!

    Jag började nyss nian och i år ska vi välja gymnasium. Jag har tänkt ganska långt i förväg och vet redan att jag vill gå läkarlinjen efter gymnasiet, men samtidigt vill jag gå Natur med inrikting i samhälle (på gymnasiet). Och där läser man inte Fysik 2 och Matte 4 som man behöver för att bli behörig till att bli läkare. Min fråga är då vart man kan läsa upp de ämnena. Jag har hört om Komvux, men vet inte riktigt hur det går till - dvs att man kan komma in eftersom att de först prioriterar de som inte har så hög utbildning? Kan man gör någonting annat för att bli behörig?

    Jag vet att det enklaste jag kan göra är att gå natur natur, men då jag är lite osäker på om jag kommer få höga betyg så vill jag inte ta den risken.

    Tack på förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Om man kompletterar efter gymnasiet prövas man i BII gruppen där det oftast krävs högre betyg för att komma in på högskola, därför kan det vara bra att försöka bli behörig redan på gymnasiet ... Är man behörig, kan man konkurrera med resultatet av högskoleprovet. Det är alltså inte höga betyg som är avgörande ...i alla fall inte alltid som de är avgörande, men är man inte behörig deltar man inte i konkurrensen över huvudet taget. Det viktigaste är att bli behörig.

    Om det kommer att gå få plats på komvux i din kommun om tre år, är omöjligt att svara på. Det är idag ingen som vet det.

    Studie- och yrkesvägledare