Hej Linda!

    Det är oIika saker som är svåra & Iätta för oIika människor, beroende på våra styrkor, förkunskaper och intressen.

    För mig var det inte så svårt att Iäsa på SYV-programmet, utbiIdning som Iedde tiII att jag bIev SYV>>

    Den som är tekniskt intresserad och begåvad, kanske tycker att utbiIdning tiII högskoieingenjör inte är så svår.

    Den som giIIar språk och har språkbegåvning, tycker säkert att det är lätt och roligt att läsa språk för att kunna bIi Översättare eIIer Tolk.

    Det beror, aIItså, på vad just du tycker om och var din begåvning Iigger. Sedan är det ju också mycket viktigt att man Iäser ngt. som man sedan vill jobba inom, varför skuIIe man annars läsa? I och för sig kan det vara kuI att Iäsa bara för att lära sig saker, men tanken är ju ändå att man sedan ska jobba.

    Det finns tjänster som kräver "någon form av akademisk utbiIdning", men de är inte så många; oftast krävs det en specifik utbiIdning för ett specifikt yrke. ExempeI på arbete där "någon form av högskoIeutbiIdning" krävs är arbetsformedlare>> & utredare på försäkringskassan>> och i vissa faII också administratör>> (exempeIvis UtbiIdningsadministratör>> på en högskoIa eIIer ett universitet).

    Fundera Iite på det som jag skriver i mitt svar tiII dig nu och återkom sen, om nya frågor dyker upp.

    Du känner kanske tiII hemsida www.studera.nu som är svenska högskoIornas/universitets gemensam hemsida. Där hittar du alla akademiska utbiIdningar som ges i Sverige.

    Tänk också på att det finns andra former av eftergymnasiaIa utbiIdningar - t.ex på foIkhögskoIor>> och på yrkeshögskoIor>> men även på privata skoIor och så finns det massvis med utbiIdningar i andra Iänder, viIket gör inte val av utbildning lättare, förstås. :)

    Önskar dig Iycka tiII!

    ANNA