Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jacob,

    på högstadiet är man ämneslärare och det är olika behörighet till just Vilka Ämnen man vill undervisa i.

    Och behörighetskraven kan också ändras under tiden du läser på gymnasiet.

    Komvux = Kommunal Vuxenutbildning. Jag förstår att du inte vill komplettera på Komvux efter gymnasiet och det är mycket möjligt att du inte ska behöva göra det, men om du t.ex vill ha Matematik som ett av dina undervisningsämnen på högstadiet, behöver du på gymnasiet läsa till och med Matemaik 4. På Estetiska programmet läser man endast matematik 1b som en obligatorisk kurs - och du behöver i så fall lägga till matematik 2, 3 och 4.

    På högstadiet är man oftast behörig att undervisa i tre ämnen - vilka tre ämnen önskar du i så fall bli behörig att undervisa i?

    Vänligen

    Peter SYV

    Om du vill bli lärare för mellanstadiet, åk4-6 så är Särskild behörighet till det programmet - Matematik 2, Naturkunskap 1b och Samhällskunskap1b. I så fall behöver du bara välja till - matematik 2b på Estetiska programmet. Nk1b och Shk1b läses som obligatoriska kurser på Estetiska programmet, se Programplan för ES>>

    • : Tack för svar! Jag skulle vilja bli behörig i Svenska, Engelska och Samhällskunskap
    • Anna : I så faII behöver du väIja tiII (Iägga tiII) - matematik 2b och Samhällskunskap 2 /i aIIa faII så som behörighetskraven för IärarutbiIdningen är formulerade nu/. Ändringar kan tillkomma, men det vet vi inte idag. :)
    • Anna : Både matematik 2b och Samhällskunskap 2 får läsas som Programfördjupande på Estetiska programmet.