Kurt
    Hej!

    Jag läste någonstans att man kan läsa modersmål om man är adopterad och att det inte behövdes prata hemma. Jag var adopterad från Ukraina när jag var cirka ett år, det är väl utanför ramen för modersmål? Och ifall kommunen jag går gymnasiet i inte erbjuder ukrainska men istället ryska, borde jag ansöka om det istället?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Henrik,

    kravet på att man "pratar språket hemma" finns för att undervisningen bygger på det. Man får "teoretiskt stöd" för sina praktiska kunskaper och färdigheter som man har om man pratar språket hemma. Om du inte gör det, kommer inte Modersmålsundervisningen vara till någon större nytta för dig. Även om du blir antagen, kommer du snabbt upptäcka att du inte hänger med och inte kan få godkänt betyg. Någonting lär du dig förhoppningsvis, men föreställ dig att du kommer att sitta i samma grupp som de som pratar flytande och kan träna med sina föräldrar hemma varje dag och så du som inte kan språket. För dig är det ett Modernt språk på samma sätt som om du skulle börja läsa Japanska, t.ex.

    Jag vet inte hur gammal du var när du kom till Sverige och hur mycket du minns av ditt modersmål.

    Men även de elever som talar dagligen språket hemma med sina föräldrar har ofta stora svårigheter att hänga med i undervisningen; för att det är egentligen "stöd för de kunskaper" som ibland inte finns hos eleverna. Man förväntas prata flytande, ha stort ordförråd. Det man kan "missa" är inom läsning och skrivning - just inom de områdena får man i första hand stöd och hjälp inom modersmålsundervisning.

    Tips: be att få träffa lärare i modersmål och fråga honom/henne; berätta om din situation så kan ni diskutera vad som blir bäst för dig. Modersmålslärare är givetvis intresserad att få fler elever. Men jag tror inte hen säger att det blir "helt OK" om du ska börja på Modersmål när du egentligen inte kan språket.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Peter syv