Josefin
    Hej! Jag läser till Undersköterska vid Komvux. I höstas kom jag efter med några kurser men läste in dessa vecka 2-3 i år. Läraren såg detta först senare och förde då in betyget mer än en månad efter att jag klarat det, detta resulterade i att jag nu gått miste om en del studiemedel ifrån csn. Jag har beviljats studiemedel men vill kunna få för hela terminen.Min fråga är om läraren har möjlighet att ändra datum för betyg i Efterhand så att det blir rätt och att jag har möjlighet att överklaga csn:s beslut?
    Vet inte hur jag skall gå tillväga.

    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin!

    Om det blev fel, då borde möjlighet finnas att rätta till i efterhand.

    Rektor på Komvux kan genom sitt beslut ändra de felaktiga datumen för betygssättning. Men börja med att prata med den läraren som satt datumen, fråga helt enkelt om hen kan ändra eller om rektors beslut krävs? Du kan också prata med administratören, som just för in betygen i systemet, som kan svara på om det är så att systemet är "låst" på så sätt att efter det att betygen är införda, kan ingen ändra ngt. utan ett "speciellt förfarande".

    Det kan vara så att det endast rektor som kan ändra i efter hand (även om alla skulle vara överens om att ändring krävs) och då får du det svaret från läraren och utbildningsadministratören. Men i så fall så kanske läraren eller administratören pratar med rektor själva.

    Prata med CSN kan du också göra givetvis och förklara vad som hände, men CSN kommer att svara att i fall det blev fel, så behöver du se till att det blir rättat.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar, lycka till och jag lovar att hålla tummarna för att det blir rättat och ordnar sig med CSN - inom mycket kort!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare