Amoola
    Min kompis har räknat ut sitt snitt nu första året på gymnasiet och har fått 16. något. är det bra om man går första året?
    • : hon läser natur
    • : 16,88 om jag ska vara exakt
    • Milla : Är meritpoängen inräknade i 16,88?
    • : nej
    • : endast de obligatoriska kurserna som man läser i ettan
    • : vad ska man utgå ifrån? dvs vad är det högsta? 16.88 av ?
    • Milla : 20.0 är det högsta man kan ha i Jämförelsetal. 2.5 är maximalt antal meritpoäng, dvs det absolut högsta meritvärde som över huvudet taget är möjligt att uppnå är 22,5 (då har man alla A betyg i alla gymnasiala kurser + maximal antal meritpoäng). Jämförelsetal är det högsta möjliga 20.0 (för att A betyg ger 20 "points"). Betyg i Gymnasiearbete räknar man inte in i jämförelsetal, det är endast F eller E man kan få i Gymnasiearbete och man måste få E för att ta ut sitt Examensbevis. Utan examensbevis kommer man sakna grundläggande behörighet till högskolestudier.
    • : men vad tycker du? är 16.88 bra?
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Amoola!

    Det finns ingenting som är "bra" eller "dåligt" utan det handlar om hur mycket dina konkurrenter har. Tänk så här: om din klass springer 1000 meterslopp och de 15 som kommer till mål först får någon belöning (t.ex en chokladkaka) och de som kommer i mål som nummer 16, 17 och så vidare - får ingenting... :(

    Och då kan man fråga sig - är 9 min 10 sek bra resultat? Om du vill ha en chokladkaka, alltså? Du måste jämföra med de andra som är "ute efter samma belöning" ... dvs vad de andra sökande till samma högskoleutbildning kommer att ha när det blir dags att söka.

    Som du förstår säkert själv, är det ingen idag som vet vad de sökande till samma högskoleutbidlning som du kommer att söka, kommer att ha i meritvärde... för de betygen är ännu inte satta (det är även betygen som kommer att sättas i slutet av åk2 och 3 som spelar roll; det är "snittet" på alla betyg på alla kurser i Examensbeviset som spelar roll).

    Det kan vara kul att jämföra sig med andra i sin klass, kanske... det gör man om man vill. Men det spelar ingen som helst praktisk roll.

    Det som spelar roll är att

    a) bli behörig till den utbildning man vill söka efter gymnasiet är det viktigaste

    b) få så höga betyg i alla gymnasiala kurser som möjligt

    c) fundera på att eventuellt göra Högskoleprovet>> (det är frivilligt men ger en extra chans att komma in på högskola)

    d) titta på andra möjligheter än högskola/universitet - t.ex yrkeshögskola>>, KKU>>, eller söka jobb direkt efter gymnasiet.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare