Fixa

    Hej, Jag undrar om det på något sätt är negativt att ha flertalet universitet i bagaget. Jag läser fristående kurser på deltid just nu av rent intresse och då jag enbart vill läsa på distans utan sammankomst så har jag inte super-många alternativ. Det blir såklart ännu svårare om jag försöker hålla mig till ett eller två universitet och undrar därför om det på något sätt skulle väga negativt att ha högskolepoäng från ett flertal universitet (möjligtvis 3-4 st) i bagaget. mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag undrar om din plan är att försöka (senare, när du läst många högskolepoäng) att sätta ihop de poängen till någon sort examen? Om så inte är fallet, utan du ska i din CV uppge de fristående kurser som du fick godkända högskolepoäng i, så spelar det ingen roll om kurserna är från samma eller från olika universitet (tycker i alla fall jag) ... men olika arbetsgivare kan tänka olika, så det kan kanske finnas några som skulle tycka det är "konstigt" men du har ju en förklaring du kan ge på varför du läst på flera universitet.
    Men om du vill sätta ihop kurserna till någon sort examen, t.ex kandidatexamen, så måste du för kandidatexamen ha minst 90 högskolepoäng i samma ämne som blir ditt Huvudämne och här är rekommendationen att ha läst alla de 90 hp på samma lärosäte (detta för att försäkra sig om att ingen "överlappning" har skett). Du kan annars ha tur och ingen överlappning av kursinnehåll finns för dina kurser även om du läst kurserna på olika lärosäten. Kandidatexamen tar man ut på den institutionen där man läst och fått godkänt i en kandidatkurs. Bra att göra planering med studievägledare på den institutionen.
    Om du inte tänker söka jobb eller försöka få ut examen "på" dina kurser du läser på olika universitet, utan du läser endast för att det är roligt och du vill ha mer kunskap, då spelar det absolut ingen roll var du läst kurserna för att du kommer ju inte försöka "bevisa ngt" eller övertala någon att anställa dig.
    Hoppas du nu fick svar på din fråga! Om jag har missuppfattat din fråga, vänligen återkom och berätta mer.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Fixa : Hej, tack så mycket för snabbt svar! Min plan med de fristående kurserna är mestadels bara att det är intressant, och sen även delvis att jag känner att det kanske vore en positiv sak att i alla fall ha några högskolepoäng att nämna i ett annars inte jätte-imponerande CV. Jag tänker troligtvis jobba mot en examen i framtiden men känner att detta troligtvis kommer ske via ett program. Som jag uppfattar ditt svar så är det alltså inte något särskilt negativt för mig då det i första hand är för kunskapen och i andra hand för att bara ha några HP.
    • Milla : Ja, det är min åsikt att i den situationen du beskriver att det inte spelar någon roll om kurserna lästes på samma universitet eller på flera olika universitet.