Chibuzor
    Är det en bra ide att utbilda mig till medicinsk sekreterare, när jag ha dyslexi? Därför en medicinska sekreteraren skriver ut den information läkaren eller annan vårdgivare talat in på diktafon vid besöket eller behandlingen av patienten.

    Jag är rädd att jag kommer skriva fel.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Dyslexi är ett samlingsord för många olika läs-& skrivsvårigheter som också varje kan ha olika grad och omfattning. Ex: en dyslektiker läser lite långsam bara och någon gång ibland är lite osäker på hur svåra ord stavas och en annan har grav dyslexi och stavar nästan alla ord fel och har stora svårigheter i att förstå texter.

    Du bör samråda med en speciallärare ang vad just din typ av dyslexi ger dig för begränsningar och fråga också om du kan få övningar som kan hjälpa dig att överkomma de svårigheter du har.

    men annars så har du rätt: med.sekteyerare skrivet väldigt mycket och har man dyslexi kan det bli svårt! Det kan vara smart att kika på andra yrken där man inte behöver skriva så mycket!

    Studie- och yrkesvägledare