Julia
    Hej!

    Just nu studerar jag i årskurs 1 på det Humanistiska Programmet, som jag trivs på.
    Problemet är att jag verkligen inte orkar att gå till skolan p.g.a. många orsaker så som att jag tycker att lärarnas lärosätt inte passar mig, istället att jag lär mig mycket mer på egen hand. En annan sak är att jag har väldigt svårt med koncentration i skolans klassrum och även när det är 20 andra elever i rummet.

    Därför har jag läst på mycket om att läsa på distans, vilket jag tycker skulle kunna passa mig som handen i handsken. Och eftersom att Humanistiska finns att läsa på Korr, med inriktning kultur.

    Jag läste också på om att det skulle kunna vara möjligt att läsa gymnasiet utomlands.
    Då jag har min Pappa som bor i USA, så skulle jag gärna vilja läsa ett år där, men ändå så att det blir ett svenskt gymnasieår. Alltså inte i deras skolor, utan då hemma med läroböckerna.
    Är detta möjligt att fixa? och skulle några extra kostnader läggas till förutom för läroböckerna?

    //Julia

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Julia,

    Korr-on-line>> är svensk gymnasieskola som erbjuder undervisning på distans. De har några Obligatoriska träffar, men för övrigt kan du bo var du vill när du läser där. Sök till Korr-on-line, är mitt råd.

    Andra möjligheter är att du skaffar dig kunskaper på egen hand /självstudier/ och gör sedan prövningar - som det är idag kostar varje prövning 500 kr. vi tror att prövningsavgift kommer troligtvis att höjas /därför att 500 kr täcker endast ca en tredje del av kostnaden som prövningsanordnare har och det är inte en hållbar situation... men idag kostar varje prövning 500 kr./. Om vi säger så här att du får godkända betyg i åk1 till sommaren, då får du ca 800 poäng godkända, ca en tredje del av gymnasiet. Då återstår det ca 16-18 kurser (beroende på om det är större eller små kurser)... kanske max 20 kurser. Prövningskostnaden för alla dem blir idag 10 000 kr. får du godkända betyg - kan du sedan ta ut Examensbevis. Troligtvis blir det möjligt att göra det tidigast från 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år (för att det är då du kan - som tidigast - skrivas in på komvux).

    Jag förstår hur du menar och jag känner verkligen med dig. Jag önskar också att det fanns fler möjligheter till distans /eller halv-distans/ gymnasiestudier för ungdomar. Korr-on-line är det stor konkurrens om platser på. Det är många som vill läsa på distans. Jag hoppas du kommer in. Jag lovar att hålla tummarna!

    Någon svensk gymnasieskola i USA känner jag inte till.

    De svenska gymnasieskolorna utomlands finns i Europa och i Afrika >> men då är det "vanlig" /klassrums-undervisning/ där.

    ***

    Ännu en möjlighet som du kan kika på är att byta till en folkhögskola>>. Tyvärr är du ännu lite för ung. Det är från det året som du fyller 18 år som en folkhögskola kan ta in dig. Det beror på att folkhögskolorna får ej någon statsbidrag för studerande som är yngre än 18 år... och de har inte råd att ge undervisning om de inte får betalt "från någonstans" (lärarna ska ju ha lön!:).

    Du får gärna återkomma. vi får väl fundera ihop - vad som är möjligt ... Som sagt, det är standard-lösning med att "gå i skola" alla 3 år på gymnasiet i Sverige idag. Tanken bakom det är att man ska även ha "social samvaro". Det är svårt att hitta jobb där man inte behöver ha kontakter med människor, där man kan jobba helt hemifrån på distans. Då ska man träna även på att "stå ut med folk", så att säga... är tanken lite grand också! Det är var jag tror i alla fall.

    Hälsningar i massor!

    Lycka till!

    SYV :)