AT

    Nu är det så här att jag ska börja gymnasiet efter sommarn och jag har då sökt till SA med inriktning Samhäll. Och jag typ ångrar mig redan, det känns inte som om jag har massa val som typ Natur/Teknik har dvs "stora" yrken som läkare, ingenjör osv. Och matte är inte min starkaste sida heller har bara E i matte och NO är inte min favorit ämne direkt men det tror jag att jag skulle kunna kämpa igenom och iallafall klara det. Och jag vill tänka typ att jag kan klara matten så länge jag kämpar och fokuserar på lektionerna och pluggar men jag är så osäker! Så är det värt o ändra? Och isåfall hur gör jag det innan skolan börjar?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Den allmänna rekommendationen är att undvika teknik eller naturvetenskapsprogrammet om man har lägre än C i matte från grundskolan; dessutom är chanser sämre att komma in på de val man gör efter omval, dvs som "sen ansökan". I din situation skulle jag invänta svar från gymnasieantagningen -Antagningsbeskedet och se sen hur det känns då.