Thea
    Hej!

    Jag börjar IB programmet på ISSR (international School Of the Stockholm region) om två veckor och har lite frågor om MYP5 (som jag ska börja i) och IB.

    Jag undrar om MYP5 är mycket svårare än svenska 9an? Eller om det är en mer naturlig ökning i svårighet (som om det vore ett vanligt nationellt första år på gymnasiet)? Alltså ligger svenska nior på samma kunskapsnivå som IBs MYP4?

    Kommer ettan bli lika svår för mig som för mina kompisar på natur och Sam?

    Vet du ungefär hur långa skoldagarna är i MYP5?

    Vad händer om man inte får sitt IB diplom? Är man fortfarande behörig till universitet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Thea,

    utan IB-diplom och om man samtidigt inte har Examensbevis från ett nationellt svenskt gymnasieprogram eller Omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola, är man tyvärr inte behörig till studier på högskolenivå. Blir de så att du ex. ej uppnår kraven och ej får ut IB-diplom, kan du då antingen satsa på "retakes" på din IB-skola eller söka till en folkhögskola för att försöka få Omdöme om grundläggande behörighet (vilket man som snabbast kan få på ett läsår). Ännu ett alternativ är att läsa på komvux mot Examensbevis, vilket kan tyvärr ta 3 år.

    Ang. MYP - var god se info på internationalschoolofthestockholmregion.stockholm.se/pdpmyp5. Allmänt gäller: olika människor är olika duktiga på olika ämnen, inkl. språk. Det som en person tar fem min att lära sig, en annan kanske kommer aldrig lyckas med att lära sig... det är extremt individuellt. Det går därför inte säga om det blir "svårt" eller "svårare" för dig... Mycket beror också på motivation, hälsa, vilken stöd/hjälp eleven kan få hemifrån och mycket annat.

    Bästa hälsningar

    ANNA