Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    en svensk högskole-universitetsutibldning kräver att man är Behörig och det är då man deltar i konkurrensen om utbildningsplats; obehöriga kan inte antas. Därför är det helt nödvändigt att bli behörig

    Behörighet till socionomprogrammet
    Behörighet till socionomprogrammet består av godkända betyg i gymnasiala kurser; det krävs:
    Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller 2b eller 2c samt Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.
    Grundläggande behörighet får du genom examensbevis + godkända betyg i svenska 2 och 3 + engelska 6. I de högskoleförberedande gymnasieprogrammen ingår svenska 2 och 3 + engelska 6 som obligatoriska kurser. På de yrkesprogrammen har man rätt att läsa de kurserna om man vill, men de är inte obligatoriska utan valbara.

    Hur ökar du dina chanser att komma in?
    Gör högskoleprovet, är mitt råd.
    Är man behörig och söker till socionomprogrammet deltar man i konkurrensen om utbildningsplats:
    - - i betygsgrupperna med sitt Meritvärde (som är en siffra, summan av jämförelsetalet + meritpoängen, om man har några); var god läs om meritpoängen på gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    - - i HP-urvalet deltar man med resultatet från högskoleprovet. I siffran (meritvärdet) kan man inte se om den sökande gick yrkesprogram eller högskoleförberedande gymnasieprogram.

    Har man större chans att komma in med examen från högskoleförberedande program?
    Blir man på yrkesprogrammet behörig och får tillräckligt högt meritvärde har man exakt samma chans att komma in som hen som har examen från ett högskoleförberedande gymnasieprogram. Och detsamma gäller resultatet från högskoleprovet, alltså ingen skillnad vilket gymnasieprogram man gick på.
    Det som kan "sätta käppar i hjulet" är att eleven på yrkesprogrammen är inte garanterad att läsa mer matte än endast matte 1a. Och socionomprogrammet kräver matte 2. Så, om du ej ska kunna läsa matte 2 och få godkänt betyg, blir du inte behörig och måste komplettera efter gymnasiet; delvis tappar man tid på kompletteringen men förlorar också på att man kommer prövas endast i BII, kompletteringsgruppen där man ofta har sämre chans att komma in.
    Samhällskunskap 1a1 och 1a2 är på BF obligatoriska kurser, vilket man kan se i Programplanen för BF>>, så du behöver endast tänka på att välja läsa matematik 2 (t.ex 2a, som du kan ha som programfördjupning), att inte välja bort svenska 2, 3 och engelska 6 och, för övrigt, göra ditt bästa i att uppnå kraven för examensbevis och få så höga betyg som möjligt i alla kurser på gymnasiet.
    Om kraven för examensbevis kan du läsa på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Studie- och yrkesvägledare