Vasif
    Hej. Jag har valt att gå i tullinge gymnasium, ek ek. Detta året alltså innan sommarlovet så läste vi något slags ekonomi i hemkunskapen i grundskolan. Jag tror det kallas konsumentekonomi eller privat ekonomi. Vet inte riktigt vilket av de. Men jag undrar, det jag kommer läsa nu i gymnasium, är det likt det som jag läste hemkunskap. För jag tyckte inte alls om det och förstod inte så mycket, inte för jag studerade dåligt utan jag hadde inte alls intresse för den ekonomi delen vi läste i hemkunskap. Jag vill gärna hjälpa så många jag bara kan när jag blir stor och jag är intresserad av politik. Tycker ni att jag borde kontakta och ändra till sam sam? För i skolan var mina favorit ämnen de SO ämnen. Matte är också kul. Men om ekonomi linjen är lik det jag läste i hemkunskap så tror jag inte att jag har intresse för det....

    Kurser i ekonomilinjen(Tullinge): http://www.tullingegymnasium.se/wp-content/uploads/2016/11/EKEKO-2017.pdf
    Kurser i sam sam(Tullinge): http://www.tullingegymnasium.se/wp-content/uploads/2016/11/SASAM-2017_30nov_2016.pdf

    Jag vet att ni inte kan göra valet åt mig men jag behöver verkligen tips och rekommendationer.

    Favoritämnen: Historia, Sam
    ÄMnen som jag tycker om men inte lika stark: Matte och Svenska

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vasif,

    om dina favoritämnen är historia och samhällskunskap, då är kanske Samhällsvetenskapsprogrammet skulle passa dig bäst. Frågan är dock om du kan byta nu... så sent innan skolstarten!?

    Ekonomiprogrammet och Samhällsvetenskapsprogrammet är annats rätt så lika. Men på SA läser man inte kurser i ekonomi som obligatoriska, utan endast som valbara kurser.

    Du kan givetvis försöka byta nu. Men tacka då inte nej till din nuvarande plats för att du riskerar i så fall att bli helt utan gymnasieplats.

    Önska byta till Samhällsvet.programmet (valfri inriktning - inriktning läser man ändå först från åk2 på SA). Kan du byta - bra! Om du inte kan byta nu, börja på den utbildningen där du kom in och du kan se om du kan byta senare...

    I värsta fall får du "genomlida" åk1 på gymnasiet och söka om - till hösten 2018, på nytt.

    Det är tyvärr så att man måste ha bestämt sig ang. gymnasieval innan sista dagen i Omvalsperioden. Senare kan man endast komma in i "mån av plats", dvs om tomma/lediga platser finns på den utbildningen dit man vill komma in på.

    ***

    Svara på din fråga om hur mycket ekonomikurserna liknar "den ekonomi" som ingick i hem- och konsumentkunskap på grundskolan, kan tyvärr inte vi här på Fråga SYV uttala oss om. Innehåll i kurserna är det lärare i ekonomi som känner till. Det är en person som både undervisar på gymnasiet OCH samtidigt undervisar på grundskolan i de aktuella kurserna som skulle kunna ge sitt PERSONLIGA ÅSIKT om hur lika de kurserna är (men du kanske tycker annorlunda än läraren: det som för en person "liknar mycket" blir för en annan person "liknar lite grand"... det är subjektivt, inte objektivt).

    En fundering... dina intressen kan också ändras, och kanske t o m rätt så snabbt och mycket. I din ålder utvecklas man mycket och det kan gå rätt snabbt. Det du inte tyckte om förra året, kanske du tycker mycket mer om nu... Sådant händer.

    Därför är mitt råd:
    i fall du inte lyckas byta till Samhällsvet.programmet nu, på en gång - gör ditt bästa på Ekonomi, ekonomi. Och sedan får du se hur bra du trivs, vad du tycker och vilka möjligheter finns att byta.

    Alltid kommer möjlighet att finnas för dig att söka om till åk1 till hösten 2018 och även närsta år, till hösten 2019. Man får börja om gymnasiet fler än en gång (t o m det året man fyller 19 år).

    Bästa hälsningar & Lycka till!

    ANNA