Anna
    Om jag har läst 2250 poäng på gymnasiet men har F i flera av kurserna. Är jag ändå behörig att söka högskola? Jag har gått på alla lektioner och har alltså inte streck men däremot F eftersom jag varit mycket sjuk och inte klarat av att lämna in alla uppgifter i tid
    • : Hmm, det gäller inte mig utan min son som precis avslutat terminen i 2an på sambet
    • Julia :

      Om din fråga gäller en nuvarande gymnasist, då gäller följande: det finns ett antal krav man måste uppfylla för att kunna få ut Examensbevis. utan examensbevis blir man inte behörig till högskoleutb. i Sverige. På ett högskoleförberedande gymnasieprogram måste man ha 2500 Betygsatta poäng och av dem max 250 F-poäng men inte i vilka kurser som helst, t.ex i Gymnasiearbete, i Matematk 1, i Svenska 1,2,3 och i Engelska 5 och 6 måste man tvunget ha lägst E. I de övriga kurser kan man ha F-betyg men sammanlagt max 250 poäng betygsatta med F under 3 år på gymnasiet.

    • Julia : Har också skrivit ett nytt svar.

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    hej Anna! Eftersom du är 47 år, har du, förmodligen, rätt "gamla" betyg. Var god uppge vad ditt betygsdokument heter och från vilket är det är. Du kanske läste på gymnasiet för många år sedan, och senare - på komvux, stämmer det?

    det bästa vore om du bokade tid med SYV på komvux för att gå igenom alla dina betyg och komma fram om du idag har Grundläggande behörighet, som man kan få på många olika sätt (med gamla betyg finns det ännu fler sätt att bli behörig på).

    Om du har 3-årig arbetslivserfarenhet, räcker det bara några få betyg - för att få grundläggande behörighet, genom Reell kompetens, se info på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    eftersom din fråga gäller en nuvarande gymnasist, skriver jag nu ett nytt svar.
    Se gärna info om Kraven för gymnasieexamen >> och det kan tyvärr inte bli så att man pga sjukdom eller andra omständigheter inte skulle vara tvungen att uppfylla kraven, men om man har varit sjukskriven under längre tid, kan man kanske få längre tid på sig att uppfylla kraven, t.ex om rektor ansöker om förlängd studietid och eleven ska då kunna läsa på gymnasiet även efter 3 år, kanske en extra-termin eller ett extra-år.
    Andra "förmåner" som man kan få om man har varit sjukskriven är t.ex få gå i Sommarskola, få extra-handledning eller undervisning i en liten grupp, få gå om en eller flera kurser.

    Det man inte kan få är dispens från kraven som ställs för att kunna få ut Examensbevis. Man måste uppnå viss kunskapsnivå för att kunna få en sort "stämpel": "förberedd inför högskola/universitet" = examensbevis från ett högskoleförberedande program.

    Studiebevis och Komvux
    Om din son får i slutet av år3 på gymnasiet Studiebevis - och det får man om man ej uppfyller kraven för examensbevis, kan han ta det till komvux och göra planering med SYV på komvux: mot examensbevis från komvux.
    I examensbevis från komvux får ej kursen idrott-och-hälsa 1 ingå. Men det räcker också med 100 p.mindre, alltså 2400 poäng. Av dem är det max 150 p. F betyg man får ha.
    Det är lite friare ang. vilka kurser som får ingå i examensbevis från komvux.

    folkhögskola
    Ännu en lösning kan vara att söka till en folkhögskola.
    Med Omdöme från en fhsk (som man kan få efter ett års-studier) söker man i BF-urvalet.

    Prövning på gymnasiet
    Har man under sina studier på gymnasiet fått F betyg, har man rätt att göra prövningar i de kurser som är betygsatta med F; tidpunkt för prövningar är det skolan (rektorn) som bestämmer, men den måste ligga innan man slutar år3 på gymnasiet. Till prövningar förbereder man sig genom självstudier; dock är det inte förbjudet för skolan att ge hjälp i form av handledning eller möjlighet att delta i undervisningen i den kursen (t.ex att gå om kursen).

    Yrkeshögskola
    Det finns andra eftergymnasiala utbildningar förutom högskola/universitet. En växande studieform är yrkeshögskola. YH-utb kan ta in utan examensbevis. Yh antar inte endast på betyg men även på "andra" grunder, som arbetsprover, tester, intervjuer, arbetslivserfarenhet och även kan ta hänsyn till sökandes motivation.
    Kika gärna på några exempel på vilka utb. som kan finnas inom yrkeshögskolan:
    teknikhogskolan/agil-projektledare-teknikhogskolan-karlstad-distans
    nackademin/valfardstekniksamordnare
    centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/integrationspedagog
    nackademin/digital-kommunikator-i-sociala-medier-nackademin-stockholm-distans
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/congress-conference-and-meeting-professional
    ec-utbildning/server-och-virtualiseringsspecialist
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/redovisningsekonom
    teknikhogskolan/green-logistic-management
    affarshogskolan/b2b-saljare-affarshogskolan-orebro