Kimia
    Just nu så går jag på VO.Och det är inte säkert än om jag ska byta till natur.Men jag undrar om jag kommer kunna få gymnasieexamen från natur,ifall jag byter till natur.Och jag kan säga att på de matteprov som jag har gjort hittills så har jag fått E ena gången och D andra gången.Men om jag verkligen försöker så kan jag få högre betyg.
    Passar det då mig att byta till natur?,nu när jag har gått nästan första ring på VO.

    Väldigt tacksam för svar!,för jag behöver verkligen hjälp med att bestämma mig.
    Mvh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    hej Kimia, kontakta rektor på NA och fråga om de har plats - det är för det första.
    För andra så måste du vara behörig till NA - är du det?
    Om det finns plats och du är behörig - är det upp till rektor på Naturvetenskapsprogrammet att bevilja eller avslå din förfrågan om att byta program. Så det är inte ditt beslut, det är rektorn beslut.
    Det är extremt ovanligt att man får byta från ett yrkesprogram till ett högskoleförberedande efter halva året. Jag blir glad med väldigt förvånad om rektor beviljar byta så pass sent in på läsåret. Jag tror helt enkelt inte att det är möjligt. Fråga rektorn på NA. Du behöver inte byta även om rektorn säger ja! - du kan ändra dig sen...
    Nästan 100 % att du får svar att det är för sent att byta nu och ett förslag på att du söker till NA till åk1 nästa år - upprepar ansökningsprocessen från förra året, då söker du på dina betyg från åk9.

    Mvh
    Mikael SYV