Elin
    Hej, jag älskar matte och har ganska bra betyg i det. Jag gillar dessutom statistik och att då få tänka logiskt. För ett par veckor sedan snubblade jag över en hemsida och insåg att det fanns ett yrke som statistiker och jag fastnade. Men för att bli statistiker bör jag läsa statistikerprogramet? Och om jag sedan inte vill bli statistiker efter gått ut universitetet vad kan jag bli då? Finns det en annan väg att gå för att bli statistiker som är bredare?

    Nu går jag estet-media (slutade ettan nyss) och läser inte moderna språk för att läsa matte tre sedan. Kommer jag få det jobbigt i så fall på universitetet för jag inte gick ekonomi eller samhälle i stället?

    Många frågor, hoppas någon kan svara, tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,

    det är först om 1,5 år som du behöver bestämma dig angående vilken eftergymnasial utbildning du söker till. Du kan dessutom söka till många olika utbildningar samtidigt. Utbildningsutbud och även "yrkesutbud" kan förändras, nya yrken tillkommer med jämna mellanrum: de senaste exemplen som vi känner till är
    Influenser >>, Poddare>> och Drönarpilot>>.

    Inom matte/statistik finns det idag följande yrken, som vi känner till - kan vara ngt. vi missade, säg gärna till om det i så fall! ;) - Matematiker>>, Statistiker>>, Meteorolog>>, Seismolog>>, Aktuarie>>, lärare i matematik /ämneslärare>>/. Matte/statistik används annars i många olika sammanhang även i andra yrken. Inom vilket område som helst kan man, dessutom, läsa mer och bli högskolelärare>> och/eller forskare>>. Många Rymdyrken>> kräver också djupa mattekunskaper.

    Du får gärna ta kontakt med studievägledare på statistikerprogrammen på högskolor/universitet och fråga om de kan rekommendera någon annan utbildning där man både blir statistiker och "mycket annat" samtidigt. :) Men, som sagt, utbildningsutbud och yrkesutbud är inte konstanta. Det som gäller idag kanske är mycket förändrat på bara ett par år. Dina intressen och mål kan också ändras ganska mycket.
    Just nu tycker jag det som är mest givande för din framtid är att kika på många olika yrkespresentationer på www.framtid.se - det finns tusentals olika. Ta in alla intryck från alla olika ställen; gör ditt bästa i alla kurser på gymnasiet som du läser. Du kan också börja fundera på vilket tema för Gymnasiearbete du väljer. GA är en obligatorisk kurs i åk3, men du kan redan nu börja formulera temat för GA och börja samla material till ditt gymnasiearbete. Tema för GA måste "ligga i linje" med ditt gymnasieprogram. fundera på om du kan förena "estet-media" med matematik - hitta någon vinkel här... kanske kan du skriva om de olika yrken och om arbetsmarknaden - hur den förändras och speciellt för dem med din utbildning, från ES, media-inriktningen. OBS! Tema för GA måste godkännas av din handledare på skolan.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ha en mycket trevlig sommar!

    Mikael SYV