Julia
    Hej SYV-kollegorna!
    Jag fick en intressant fråga från en elev som undrar om vägledning är obligatorisk eller är det frivilligt? Om en elev t.ex inte vill prata med SYV på sin skola, måste hen det?
    Hälsningar och tack för svar på förhand! Hur är det på olika skolor? Vad säger skollagen?
    Julia SYV

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia!

    Det är en mycket intressant och viktig fråga som du tar upp, tack för det! :)

    På SYV-utbildningen lär man sig, som du säkert själv också kommer ihåg, :) att all vägledning är (eller i alla fall bör vara) frivillig, dvs att det är ett erbjudande.

    På skolorna gör man olika och man finner, konstigt nog, stöd i Skollagen både för att "göra" vägledning till en frivillig insats (2 kapitlet 29 §)- här är tillgång till vägledning, som påtalas... vilket tolkas av de flesta som att det är frivilligt:

    och att göra obligatoriska vägledningsinsatser (7 kapitlet 17§)- här är det ska delta i den verksamheten som anordnas... - och detta tolkas av de flesta på så sätt att om vägledningsinsatser anordnas, då "ska" eleverna delta, dvs det blir obligatoriskt:

    När man frågar Skolverket, så säger de att det är huvudmannen för utbildningen som har tolkningsföreträde. Då blir det olika på olika skolor för deras huvudmän gör olika tolkningar, och man finner stöd för båda dem tolkningar i Skollagen.

    Personligen tycker jag att man bör erbjuda och motivera men inte tvinga till att delta i olika former av vägledningsinsatser.

    Hoppas mitt svar blir till någon sort hjälp till alla som undrar om vägledning i den svenska skolan är frivillig eller inte!

    Bästa hälsningar

    ANNA