Nicole Eliza
    Hej, jag går just nu mitt sista år på gymnasiet och ska söka till universitet. Jag är intresserad av att läsa programmet interkulturellt företagande på Södertörns högskola. Man måste ha godkänt i kursen matematik 3b för att komma in. Jag läser kursen just nu men då jag varit sjuk mycket under vinterhalvåret så missade jag mycket och hamnade efter. Jag gör just nu mitt bästa för att komma ikapp och har 50% chans att lyckas. I det fall att jag misslyckas kan jag komma tillbaka till skolan och göra prövning efter sommaren. Jag kommer nu att söka programmet som förstahandsval. Min fråga är ska jag söka kurserna som ingår i programmet separat också, så att i det fall att jag misslyckas med matte att jag ändå kan börja studera de kurser som finns i programmet? Kan jag söka till programmet nästa år igen och komma in, behöver jag då läsa om kurserna eller kommer jag bli förflyttad till nästa termin (Jag kommer ha gjort prövning så kommer ha godkänt i matematik 3b)? När man skapar eget program hur stor är risken att jag inte får en kurs, platsgaranti? Vad rekommenderar ni? Om jag söker program och inte kommer in och har fristående kurser på andra plats, kommer jag automatiskt att söka dit också, blir jag struken från programmet? Hur vet jag att jag fått kurserna?
    • Daniel : Ansökningsperiod till högskole-/universitetsutb. i Sverige är t om 15 april, dvs tills nu på måndag; så det är inte akut-akut än. :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    jag förstår att det finns giltiga orsaker varför du riskerar inte få godkänt betyg i matematik 3b.
    Men, högskoleutbildningar tar inte in Obehöriga, oavsett orsaken till varför de är obehöriga.
    Du måste senast 20 juni 2019 kunna ladda upp examensbevis och även betyg som bekräftar att du är behörig - om de betygen ej finns i examensbeviset - på din plats på Antagning.se

    Det är inte farligt att söka till utbildningar, även om man inte sedan kan bekräfta att man är behörig; sök. vi hoppas du får godkänt betyg även i matte 3b, och för övrigt - Examensbevis; då kommer du prövas i betygsurvalet och vi hoppas också att du kommer in.

    Antagningsgruppen på just det lärosäte dit du söker kan iofs bevilja anstånd, så att du kan komplettera senare. Du kan fråga dem, men vår erfarenhet är att anstånd beviljas endast om de ej får tillräckligt med behöriga sökande, för att behöriga sökande, som sökte och bekräftade sin behörighet i tid - går före.

    ang. läsa fristående kurser i stället för ett program
    Det är inte säkert att alla kurser som du behöver läsa finns som fristående.
    Man får inte företräde till programmet, även om man har läst många fristående kurser som ingår i ett högskoleprogram.
    Det brukar funka så att man söker till programmet och om man har kommit in, då får man ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" och beslut fattas om vilka kurser man får hoppa över. Man ska ju inte behöva läsa om samma kurser i vilka man redan har godkänt betyg i.

    Platsgaranti finns inom programmet; ej om man söker fristående kurser.
    Det är osäkert att läsa fristående kurser på olika sätt:
    - finns ingen garanti på att komma in på varje "nästa kurs"
    och
    - finns inte någon garanti på att kunna få ut Examen, då man kanske inte hittar kandidat-kurs som fristående kurs, t.ex eller av en annan anledning.

    Tips!
    prata med matteläraren och be om ett ärligt svar: hur stor chansen hen tycker du har att få godkänt betyg i >>> matte 3b.
    Prata med studievägledaren (SYV) på din skola och fråga om hur stor chansen är för dig att få Examensbevis. Det finns många olika krav för att få ut examensbevis. bl.a måste Gymnasiearbete vara godkänt; svenska 3 och engelska 6; det finns också andra krav - för att få ut Examensbevis >>>. Utan examensbevis saknar du grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Om du varit mycket sjuk under sista året på gymnasiet - kan möjlighet finnas för rektor på din gymnasieskola söka "förlängd studietid för dig" (det hjälper dig inte att komma in på högskola till hösten 2019) men kan på sikt bli mycket fördelaktigt för dig. Om den ansökan, om förlängd studietid, blir beviljad, kan du fortsätta läsa på din gymnasieskola även under nästa läsår: du kan då i lugn och ro avsluta dina gymnasiala kurser, utan stress och tidspress. Du kan då också få högre betyg - om du nu t.ex klarar precis gränsen och får E i matte 3b med kunskaper på gränsen till F-betyg, har du både lägre jämförelsetal, som är viktigt när du konkurrerar om plats på högskoleutb., och kunskaper i matte som kanske inte räcker för att sedan klara av studier på högskoleprogrammet.
    Det kan vara mycket bättre att läsa matte 3b nästa år och skaffa bättre kunskaper och kanske få C betyg (eller kanske t om B eller A). Kräver högskoleprogrammet matte 3, då måste man ha bra mattekunskaper, annars skulle inte matte 3 krävas (utan det skulle räcka med matte 2 eller t om matte 1), men nu kräver de matte 3, då ska man kunna tillräckligt med matte.
    Alla som påbörjar högskoleutbildningar tar ju inte examen från dem, tyvärr.
    Folk både hoppar av eller bli av sina högskolelärare "avrådda" från att fortsätta pga det är för svårt att läsa.