Felikz

    Hej, Jag studerade på Teknikprogrammet under Gymnasiet från 2013 Augusti, till 2017, Januari. Under 2017 så kompletterade jag betyg, Jag avslutade studierna på grund av stress. Nu mår jag bättre och väljer att komplettera mina gymnasiebetyg för att jag väljer sen att studera inom Natur/friluftsliv/äventyr och turism. Jag har inte valt skola än, den som intresserat mig mest är Klarälvdalens folkhögskola. Jag tänker att det kan vara möjligt att Jag ansöker till Klarälvdalens till hösten 2020. Jag känner mig osäker på vart jag ska komplettera utbildningen. Jag har studiebevis från innan jag kompletterade, dock inget efter min komplettering. Jag kompletterade Matematik 2C och Programmering 1 står det som en bock. De kurser betyg jag har F i: Bild och form 1b (individuellt val) Engelska 5 Fysik 1a Engelska 6 Matematik 3C Kemi 1 vad finns det för mer alternativ, än Komvux? Jag är intresserad av en praktiskt utbildning där jag får använda teorin i praktiken. Det som funkade bra för mig sist var att jag fick göra små uppgifter än prov för prov grejerna stressade mig och gjorde att jag glömde bort. Jag har räknat ut manuellt att mitt meritvärde är 10,02. För jag hittar ingen online. Jag kan ha räknat fel utan att veta om det. Jag är 22, år, snart 23. Ska jag ansöka om CSN? Just nu, så söker jag jobb kortsiktligt då jag behöver pengar och vill utvecklas.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    en mycket intressant fråga med många Olika möjliga svar... Så, vi får säkert Återkomma till dig med fler förslag.
    Just nu vill jag påminna om att utbildningar på eftergymnasial nivå finns även inom andra skolformer än högskola/universitet;

    t.ex skulle du kanske med den utbildning du redan har (utan att komplettera ngt.) komma in på någon Yrkeshögskoleutbildning: se några förslag -
    yrkeshogskola-gavleborg-alfta-ljusdal/skogsbrukstekniker
    hermods-yrkeshogskola/tradgardsmastare-inom-park-kulturlandskap-inriktning-arbetsledning-hermods-karlskrona
    utbildning/hvilan-utbildning/konsulterande-arborist-european-tree-technician
    utbildning/hvilan-utbildning/tradgardsmastare-hallbar-park-och-vaxtproduktion

    Det finns även pågående yrkeshögskoleutbidning "Fiske- och Jaktguide" (t.ex) och kanske blir det en framtida start på den; i januari 2020 kommer myndighet för yrkeshögskola besluta om nya starter på de pågående utbildningar och även om helt nya yrkeshögskoleutbildningar - så titta in under februari på www.yhguiden.se

    Det du kan börja med redan idag - är t.ex gå in på www.matteboken.se och repetera matte... eller läs framåt /självstudier; alltid bra att kunna mer matte. Har man kunskaperna - kan man skaffa betyg genom t.ex en prövning.
    Se vad komvux i din kommun kan erbjuda; notera när ansökningsperioderna till komvux i din kommun är/blir (så att du Om du vill söka till komvux) inte missar när ansökan ska göras.
    Ang. folkhögskolorna - deras sida är www.folkhogskola.nu och de har även en gemensam infotjänst som du kan vända dig till med frågor om folkhögskoleutbildningar. På en Allmän kurs på en folkhögskola kan du läsa mot omdöme om grundläggande behörighet (vilket kan placera dig i BF-urvalsgruppen om du söker till högskola-universitet senare). Folkhögskolorna har också många kurser (profil-kurser) inom bl.a friluftsliv/natur alltså det område som intresserar dig (kurserna kan vara mer eller mindre långa: från en helg-kurs till flerårig utbildning...). Hur stora möjligheterna är att få jobb efter en profilkurs på en folkhögskola kan jag inte uttala mig om.
    Möjligheter att få jobb efter en Yrkeshögskoleutbildning är, däremot, väldigt bra "dokumenterade": chansen att få jobb direkt efter en yh är mycket stor (minst 90%, ofta högre). Därför rekommenderar vi att leta efter utbildningar på www.yhguiden.se i fall målet är att snabbt få jobb.

    • :

      Tack så mycklet för svar, Anna! Har inget intresse av jakt och fiske samt hugga ner träd. Ja, mycket smart att börja lite självstudier innan jag ansöker! Jag kommer förmodligen börja jobba nånstans i maj. Jag kollar runt på olika komvux, finner det svårt att hitta information om hur länge man ska vänta på att kommunen ska godkänna. Jag kontaktar en studievägledare på kommun så får jag se hur det går. Jag har inte tänkt så mycket på yrkesintriktning då jag inte vet vad jag vill göra exakt, Jag gillar praktiskt med brett. Yrkesinriktning kanske är ett alternativ, STORT tack för att du öppnade upp mina ögon! :)

    • Mikael : Vi på fråga suv är glada om våra svar blir till hjälp! ang. yrkeshögskoleutbildningar: i jan-febr kommer nya yh beviljas och kommer då dyka upp på www.yhguiden.se
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Felikz;
    utifrån hur din fråga är ställd, så kan man tro att du vill komplettera ditt studiebevis med studier på en folkhögskola, vilket är inte möjligt. Det man läser på en folkhögskola kan ej sammanföras med gymnasiala kurser.
    Till folkhögskola tar du dina KUNSKAPER och bygger på dem (du kan visa upp dina tidigare gymnasiala betyg där, men de har ingen formell betydelse); på folkhögskolorna läser man mot Omdöme om Grundläggande behörighet (om man läser på en Allmän kurs) och gymnasiala betyg eller andra betyg kan inte ingå i ett sådant omdöme.
    Det du läste på gymnasiet är värdefullt: du fick ju kunskaperna och de enskilda betygen gäller framöver, tillsvidare och du kan få nytta av de betygen på ngt. sätt i framtiden... men om du vill få behörighet till högskolestudier måste du antingen komplettera på komvux (mot examensbevis) ELLER satsa på folkhögskolestudier (Omdöme om grundläggande behörighet).

    Många olika skolformer...
    Förutom Komvux, Folkhögskolorna, Yrkeshögskoleutbildningar och högskola-universitet finns även andra former av utbildningar, t.ex KKU, Privata utbildningar, Självstudier, studier på Studieförbund och Företagsförlagda utbildningar (ex. vissa yrken kan man endast lära sig Efter anställningen - arbetsgivare utbildar; ex. Spårvagnsförare).

    Vänligen
    Julia

    • : Tack så mycket för att du förklarade för mig, Julia! Vad innebär det med studieförbund/företagsförlagda utbildingar?
    • Mikael : Om studieförbund var god läs på https://www.framtid.se/information/studieforbund och "företagsförlagda utbildningar" är när man får anställning och utbildning sen, när man redan är anställd.