Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marcus,
    till den här utb:, https://liu.se/utbildning är det mycket riktigt räcker med Matematik 3c, men annars så är det mycket mer vanligt att högskoleingenjörsutbildningar kräver godkänt betyg i matematik 4 (om du inte kommer in på just det programmet och vill söka till andra högskoleingenjörsprogram, då kommer du behöva matte4 - på så sätt är det bra om du skaffar dig även matte4-godkänt betyg).

    ang.Tekniska basår
    varje lärosäte /högskola-universitet/ väljer självt vad de inkluderar i sina basår eller om de erbjuder basår. Det kan också ändras från en termin till nästa - därför är det bäst att ställa den frågan till just de utbildningsansvariga på just det basåret, där du vill läsa.
    Jag tänker, annars, på studiemedel - om det i basåret ingår både matte 3 och 4 och du vill endast läsa matte3, och inte 4, då läser du på deltid och har då inte rätt till studiemedel för heltidsstudier.

    Skaffa sig behörighet kan man även på komvux och på folkhögskolorna. Jag vill därför råda dig söka överallt samtidigt: till basåren på höskolenivå, till komvux och till några folkhögskolor. Kommer du in på flera ställen, kan du i så fall välja sen.
    På komvux kan kurserna också sättas ihop och kallas för "basår"/kurspaket.

    Argument för att läsa även matte 4
    Förutom att du kanske (pga studiemedel) vill läsa på heltid, är det även mycket bra att kunna så mycket matte som möjligt inför en högskoleingenjörsutbildning!
    Om du läser på komvux (alltså mot betyg i gymnasiala kurser) får du + 0.5 meritpoäng för matte 4, om din utbildning kräver endast matte 3.
    Om du läser matte 4 inom basåret på högskolenivå, får du ej meritpoäng, men du får kunskaper. Och betyget i en gymnasial kurs matte 4 kan du (om du vill få meritpoäng för den) skaffa dig genom en prövning.