Marcus
    Hej. Om man vill bli vvs ingenjör i framtiden så måste man lägga till kurser på gymnsiet. Vilka kurser är det? Är det engelska och svenska? Om man gör det har man alltid rätt att läsa på högskola då? Alltså 10 år efter du gått gymnsdiet till exempel? Håller det hela tiden? Mvh Marcus!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Marcus!

    Om du vill behörig till högskola - är det svenska 2 och 3 och engelska 6 som du behöver lätta till på ett yrkesprogram. Det har du rätt till att göra. Det är bara att säga till om på skolan.

    Du behöver få godkända betyg i de kurserna och för övrigt också uppfylla kraven för gymnasieexamen - och då blir du behörig (Grundläggnade behörighet) till högskolestudier. Behörighet gäller framöver på obegränsad tid.

    Men du behöver inte nödvändigtvis läsa på högskolan, utan det finns VVS-ingenjör utbildning på yrkeshögskola. Det är lägre behörighetskrav till yrkeshögskola och utbildningar är kortare. T.ex behöver du inte godkända betyg i svenska 3 (utan svenska 2 räcker).

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Hej Mikael. Så om man inte läser till engelskan och svenskan så kan man även bli vvs ingenjör i framtiden genom yrkeshögskolan? Är det mycket plugg för bli vvs ingenjör? Varför måste man läsa till för gå högskolan men inte yrkeshögskolan? Är engelska 6 mycket svårare än engelska 5? Tacksam för svar!