Anna

    Hej. Utbildningen jag vill söka till kräver matte 3C samt naturkunskap 2. Jag har endast läst matte 3b och naturkunskap 1. Till mina frågor. Jag ska nu alltså läsa till natur 2 på komvux, men behöver jag läsa matte 3C eller går det bra om jag har matte 3b? Om jag väljer att istället läsa matte 4, får jag meritpoäng då? Och sedan undrar jag, när man lägger till ämnen som ex. matte 4, konkurrerar jag fortfarande i grupp BI eller grupp BII när jag ansöker? Tänker eftersom jag endast lägger till ett ämne och inte ”pluggar upp ett befintligt betyg?” Eller är det samma sak att lägga till ett ämne som att plugga upp ett betyg? Tack på förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anna. Vilken utbildning vill du söka till? Jag vill se om de kräver Matte 3 eller just matte 3c.
    Ang.urvalsgrupper - du är inte behörig utan komplettering pga du behöver nk2. Du kommer därför prövas i BII.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Fastighetsutveckling på KTH. Läste en annan fråga här med en tjej som var i samma situation som mig och då skrev syv att matte 3b skulle kunna räcka. I alla fall om jg behöver studera upp matte kommer jag då få merit för matte 4 om jag väljer att plugga upp det istället?
    • Anna : Ja, om din högskoleutbildning kräver matte 3, får du + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i matte 4 (om du inte redan, genom andra kurser, har max i merit).
    • Anna :

      Om du menar att du vill bli behörig till den här utbildningen, så står det faktiskt på deras hemsida att det är just Matematik 3c de kräver och inte 3b/3c som det brukar stå oftast på de flesta utbildningar. Läs gärna matte 4. Om du redan har godkänt betyg i matte 3b, kommer komvux troligtvis neka dig plats på matte 3c (komvux anser att det är samma kurs...). Du kan också kontakta Antagningsgruppen på KTH och fråga om det skulle vara möjligt att bli bedömd som behörig med matte 3b (om du ej skaffar dig godkänt betyg i matte 4 eller 3c).

    • : Ja det är den utbildningen. Tack då vet jag. Men jag undrar även en annan sak, blir det svårare att komma in när man konkurrerar om jag höjt 4 betyg från gymnasiet på komvux istället för ex. 1 betyg?
    • Milla : Det blir ingen skillnad alls. Du prövas ändå i kompletteringsgruppen och ju högre meritvärde desto bättre!
    • :

      Okej! En sista fråga.
      min jag läser natur 2 på komvux för att få behörighet, gynnar det mig när jag söker in om jag får A på kursen eller räcker det med godkänt? Tänker eftersom jag redan har läst 2500 poäng från gymnasiet ..

    • Milla :

      Betyget i naturkunskap 2 kommer räknas in i ditt jämförelsetal och därför vinner du på att ha så högt betyg som möjligt!

    Läs alla kommentarer