Julia SYV på FrågaSYV

    Hej G,
    enligt den info du uppger i din fråga, så verkar det som att du kommer att prövas i betygsgupp 1 (B1). Försök få så bra kunskaper i svenska som du kan; betygen bör "följa efter", dvs om du har mycket goda kunskaper i SAS, svenska som andraspråk, bör du också få höga betyg i SAS-kurserna.

    Vänliga hälsningar

    Julia syv

    Hej igen,
    fick nu svar från UHR, som lyder:
    "Om behörighet i svenska 3 är ett krav för grundläggande behörighet så kommer betyget att räknas med oavsett om det sänker eller höjer meritvärdet. Medans betyget i svenska 1 och 2 räknas enbart med om det höjer sökandes meritvärde.

    Sökande kan ingå i både BI och BII. Om man har kompletterat för att bli grundläggande behörig kommer man att ingå i betygsgrupp BI. Läser man andra kurser än de som krävs för grundläggande behörighet så kommer man att ingå i betygsgrupp II, BII."

    ***
    Jag tolkar det svaret så att SAS 3 betyg kommer räknas in i ditt meritvärde men du prövas i BI, direktgruppen - om du endast kompletterar med betyg i svenska/SAS.
    Betyg i SAS 1 och 2 kommer räknas in endast om de Höjer ditt meritvärde /och det är om du får B eller A betyg i de kurserna, som ditt meritvärde kommer att höjas.../.

    • :

      Tack Julia! Hur påverkas meritvärde av mitt SAS betyg?

    • :

      Om jag redan har t.ex Matte 5, kan jag läsa upp betyg med det och vara kvar i B1?

    • Julia : Vi ställer frågan till Betygsexpert och återkommer så fort vi får svar. Men då det ej finns någon anledning att sträva efter Lägre betyg i de kurser man läser, ... ;) - råder jag dig att försöka få så bra kunskaper och så höga betyg i SAS-kurserna; bland annat för att du kan ha nytta av högre betyg i framtiden (på olika sätt). Det är Antagning.se som gör bedömningar och räknar fram meritvärde samt placerar i olika urvalsgrupper och därför kan det vara bättre för dig att vända dig direkt till Antagning.se och få svar från dem.
    • Julia : Jag har nu även utökat mitt tidigare svar till dig, var god läs ovan! :)
    • : Tack så mycket för ditt detaljerade svar!
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer