Max Anders
    Jag har en vän som pluggar Naturkunskap och vill läsa moderna språk 4 för utökat meritvärde, trotts att det inte ingår i kursplanen. Hon har dock håltimmar som hon vill uppoffra - dessa är samtidigt som bl.a spanska lektionen. Kan hon då läsa spanska steg 4 så länge det inte krockar med något annat ämne? Jag har förstått det så att jag kan läsa hur många kurser man vill, dock att man bara har 2500 poäng att utgå ifrån.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hejsan,

    den eleven som vill läsa någon kurs som idag ej finns i elevens Individuella studieplan måste prata med Studie- och yrkesvägledare på sin skola. Om det inte finns möjlighet att få kontakt med syv på skolan, vänder man sig till programrektor i så fall.

    Det är bra att en kurs ligger på "håltimmar" och eleven på så sätt har möjlighet att delta på lektionerna, men det är inte bara att kliva in i klassrummet. Detta pga om alla gör så - kommer inte finnas plats att sätta sig på och läraren kanske har "femtio elva" elever som dyker upp på lektioner, och sedan ska alla dem betygsättas - och hur ska läraren hinna med det? :)

    Därför är ordningen sådan att eleven upprättar en Individuell Studieplan. Det gör man allt som oftast tillsammans med en Studie- och yrkesvägledare.

    Om eleven ska läsa mer än 2500 poäng, är det rektor som får fatta beslut om en "utökad kurs". Rektor kan vägra göra det, t.ex pga rektor kanske tycker att det inte är bra att överanstränga sig. Det är så att i fall man läser Utökad kurs, läser man på mer än heltid /det kan jämföras med att man arbetar övertid/ - och det blir mindre tid för vila och hobby och kompisar. Man riskerar också att få lägre betyg i andra kurser, pga det blir minder tid för de andra kurser /alla har ju endast 24 timmar om dygnet/.

    Jag hoppas att jag svarade på din fråga. Återkom annars igen. Och då gör vi ett nytt försök att förklara.

    Lycka till med dina studier!

    SYV _ :)