merio
    Hej!
    fick precis avslag på att läsa följande kurser via komvux (vuxenutbildning)
    kemi 2
    biologi 2
    fysik 2
    matematik 4

    alltså områdesbehörighet a13.

    det är nämligen så att jag inte har kemi 1, biologi 1 osv.

    vad har jag för valmöjligheter? prövningar?

    Gick ut med dåliga betyg från gymnasiet, som jag nu läst upp via VUC, och fick ett bra resultat på HP, men det ändå som stoppar mig från att läsa vidare på universitet är just dessa kurser.

    Prövningar blir svårt då jag har svårt att plugga på egen hand utan struktureringen som tillexempel Distansstudierna via VUC hittills bidragit med.
    tacksam för svar.
    Mvh
    Merio

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Merio,

    eftersom du skriver att du inte har betyg i fysik 1, biologi 1 och så vidare - läs kurser på nivå 1, dvs Fysik 1, Biologi 1 osv. Och sedan när du får godkända betyg på nivå 1, blir du behörig att läsa kurser på nivå 2.

    Utan förkunskaper, bedömer Komvux att man har små möjligheter att klara godkänt nivå på "överliggande" /högre/ kurser.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Komvux vill alltså inte ge plats på kurser när de inte tror att du kommer att klara av att få godkända betyg. Varför inte läsa kurser på nivå 1 först?

    I många kommuner placerar personal de sökande som söker fyisk 2 och inte har godkänt betyg i fysik 1 - in på kursen Fysik 1. De anser att man /av misstag/ sökte fel kurs.
    Så är det kanske inte i din kommun, men ändra då i din ansökan till att du vill gå kurser på nivå 1 först och på nivå 2 - sedan.

    Komvux följer den regeln att man "ska ha förutsättnignar" att klara av kurserna och få godkända betyg. Det vanliga är att man har godkända betyg i "underliggande" /lägre/ kurs. Då kan man gå vidare inom samma ämne.
    Varför skulle man "helt plötsligt" ha kunskaper motsvarande Fysik 1a, om man inte läste den kursen? Det är 7,5 veckors studier på heltid som den kursen "går på". Det är alltså 300 timmars studier i fysik på gymnasial nivå!. Varför ska komvux tro att en person "helt plötsligt" kan så mycket fysik? :) till exempel...

    • : Hej, för att jag vet att jag kommer klara av de kurserna utan att ha läst förgående kurser.
    • : hur vet jag då om det är ett avslag på grund utav att de tror jag sökt fel eller om jag blir nekad på grund utav förkunskaperna? jag har 3 veckor på mig att överklaga, kan de inte göra ett undantag i specialfall?
    • Anna : Kan du påvisa att du har FÖRKUNSKAPER? att du har kunskaper som motsvarar godkända betyg i kurser på nivå 1?
    • Anna : Om du inte på PÅVISA att du har de förkunskaper som krävs, kommer inte överklagande förändra någonting. Du kommer att få avslag. Tips - på distans eller på "flex" kan man mycket snabbt få godkända betyg. Då är inte lektionerna upplagda under en hel termin utan man läser i sin egen takt. Och om du är jätteduktig och/eller om du redan har förkunskaper, men bara inte kan bevisa att du har dem, då kan du få godkända betyg mycket snabbt. Lärarna kommer att upptäcka att du "redan kan" och föreslår att du gör slutprovet eller så kan du själv prata med lärarna om det.
    • : i form utav betyg eller intyg nej. tänkte mer om de kan ta ens tidigare lästa kursers betyg och liknande och där se att jag faktiskt presterar på högsta nivå och detta reflekteras i betygen. läst över 1300 poäng via VUC nu. alla A eller B betyg. tipset uppskattas, kan man i sin överklagan göra om sin ansökan till kurs nivå 1 eller liknande?
    • Anna : Råder dig att ta Kontakt med Komvux i din kommun; Ring dem och förklara vad du vill och varför. Det är bättre att börja med att Prata med personal på komvux; inte börja med Överklagande. De fattade rätt beslut, anser jag. Att man har höga betyg i ANDRA ÄMNEN betyder inte att man klarar av läsa fysik på högre nivå. Det är Olika kunskaper i Olika ämnen. Ring eller maila till komvux i din kommun - skicka mail redan nu, ikväll. Förklara att du behöver betyg i fysik2, kemi2, biologi 2och matte 4 och att du inte var medveten om att de kommer att kräva att du först får godkända betyg på lägre nivå. Be att få plats på flex- eller distans på lägre kurser. Du kan SAMTIDIGT också skicka in Överklagande, men, som sagt, anser jag att komvux fattade rätt beslut. De kunde i och för sig kontakta dig och fråga om du inte i stället vill läsa på lägre nivå först? Men... men... Kontakta komvux! Och Lycka till!
    • : Nej absolut inte, men det kanske är en fingervisning på att man tar sin kurs på allvar och faktiskt har en chans att klara av den. men jag ska kontakta komvux som du säger och så hoppas jag på det bästa. tack för din hjälp!
    • Anna : Lycka till! Vi håller tummarna! Hör av dig sen och berätta hur det går.
    Läs alla kommentarer