Aron
    Min situation är att jag klarade alla ämnen med ganska bra betyg men klarade inte Matematik 2b så jag tänkte gå om och bara läsa den kursen istället för prövning. Men kan jag byta gymnasium då eller måste jag gå mitt gamla gymnasium? En fråga till är om jag då söker in med mina gamla betyg från 9an som inte är lika bra som mina nya betyg i gymnasiet, eller spelar det ingen roll?

    Jag har gjort klart andra året på gymnasiet och skulle börja tredje om jag klarade matte 2b.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Aron,

    trots att du inte fick godkänt betyg i matte 2b, så har du rätt att läsa år 3 - eller fick du annat besked från din gymnasieskola?
    Söka om till år1 kan man göra: till och med det året som man fyller 19 år; det gör man via gymnasieantagningen, helst innan sista dagen i omvalsperioden, för att senare kan det bli svårt att få någon plats, då slutlig/definitiv antagning är genomfört.
    ***
    Söker man till år1, konkurrerar man om gymnasieplats med sina Grundskolebetyg; även om man då har gymnasiala betyg; detta för att det ska bli rättvist (eller som slutar på grundskolan, har ju inte några gymnasiala betyg, och du konkurrerar mot dem).

    ***
    Att läsa bara matte 2b när man går på gymnasiet - brukar inte funka; detta av flera anledningar: läser du på lägre takt än heltid, har du inte rätt till studiehjälp från CSN; och din gymnasieskola går troligtvis inte med på att du missar alla andra lektioner och endast går på matte-lektionerna...

    En fråga till dig:
    hur mycket matte ingår det i ditt nuvarande program? I Samhällsvet.pr ingår inte mer matte än 2b, men i Ekonomi/ekonomi ingår även 3b...
    Vilket program vill du ta examen ifrån?
    Vad är dina planer efter gymnasiet?
    Har du svårigheter med matte, blev du erbjuden utredning om dyskalkyli?

    Hälsningar
    Mikael syv