Hoodo

    Jag har funderat länge på att söka direkt barnmorskeutbildning 3 år i England. Ska börja nu i hösten. Efter avslutad utbildning vill jag flytta tillbaka till Sverige och jobba som barnmorska eftersom utbildningen ger barnmorska exam. Frågan är om man behöver komplitera för att kunna få Svenska barnmorska legitimation, isåfall hur länge..? Om man vill jobba som Legitimerad sjuksköterska och barnmorska har i Sverige, vad är det som man behöver göra när man redan har barnmorska exam i botten i inom EU.. ? Hade ringt Socialstyrelsen imorse men fick ingen direkt svar.. Tacksam för svar.

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Hoodo,
    Ja, Socialstyrelsen brukar inte kunna ge några "förhandsbesked" utan de svarar att "skicka du in uppgifter om din utländska utbildning som du redan har examen ifrån, så får vi se".

    Jag några problem med din plan:
    - England är just IDAG inom EU, men de har ju bestämt sig för Brexit, så vet man inte hur det blir sen...
    - för det andra: komplettering kommer med störst sannnolikhet krävas - för att i Sverige är barnmotskeutbildningen längre än 3 år. Sjuksköterskeprogrammet är på 3 år; sedan ska man läsa ännu mer. Barnmorskeprogrammet är en högskoleutbildning som tar 1,5 år vid normal studietakt (studier på heltid) och finns på flera orter i landet. För att bli antagen måste man vara legitimerad sjuksköterska och ha arbetat minst ett år.
    Så, i Sverige tar det 5,5 år att bli barnmotska Efter gymnasiet (av de åren 1 år - som lägst - arbetslivserfarenhet som man fick efter det att man har fått sin sjuksköterskelegitimation).
    Det är inte alls säkert att de kurser som du skulle behöva komplettera med skulle vara möjliga att söka i Sverige - då det blir aktuellt för dig.
    Det är mycket möjligt att du kan bli hänvisad att antingen söka jobb som Undersköterska eller att söka till sjuksköterskeprogrammet, konkurrera om plats, och om du kommer in - ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" och då kanske du kan läsa sjuksköterskeprogrammet snabbare än 3 år, sedan ska du söka legitimation som sjuksköterska; söka jobb - jobba minst ett år och sedan söka till barnmotskeprogrammet och konkurrera om plats igen. Och om du kommer in på barnmotskeprogrammet, kan du återigen ansöka om "tillgodoräknande" och kanske kan läsa på kortare tid än 1,5 år.
    ****
    Jag kan alltså absolut inte lova att det ska gå bra - med den planen som du har. Du kan ha tur och det kan gå smidigare... men inga garantier finns.

    Se gärna info på framtid.se/yrke/barnmorska
    Mvh
    SYV

    • : Hej! Tack för svaret. Syftet med att jag ville plugga utomlandska var att det är kortare tid jämfört med Sverige. Kan man arbeta som barnmorska om man har barnmorska exam inom EU. Såklart man ska göra kunskapsprov när man söker " barnmorska legitimation"...
    • Anna : Ang. barnmorske legitimation är det Socialstyrelsen som bestämmer. Var god läs svar, ovan, som förklarar varför vi tror det blir svårt (kanske omöjligt) att få svensk barnmorske-legitimation. Reglerna kan också ändras.... Det är lång tid innan du ska ev. ansöka om svensk barnmorske-legitimation, minst 3 år... kanske längre tid framåt... Om reglerna ändras, vet vi inte Hur de ändras. De svenska utbildningar kommer i så fall i god anpassa sig till de ev. förändrade reglerna. Det är nästan alltid bättre att läsa utbildning i samma land där man sedan vill arbeta: det blir oftast mycket smidigare och även billigare. Det tar längre tid att läsa till Barnmorska i Sverige men då lär man sig också mer, är tanken.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    en sak som jag tänker på... i fall antal födslar går ner under några år, kan svenska barnmorskor arbeta som "vanliga sjuksköterskor" för att de i grunden har sjuksköterskelegitimation.
    I andra länder om man "förbi" sjuksköterskeutbildningen, utbildar sig direkt till barnmorska, kan hända att man inte kan jobba med annat än just barnmorska (kan alltså inte jobba som "vanlig sjuksköterska") - på så sätt begränsar man sina jobbmöjligheter och blir beroende av antal födslar/graviditeter och om de går ner, kan man då bli arbetslös. :(

    Det var bara en fundering... ovan.
    Du gör givetvis som du själv tycker blir bäst.
    Oavsett vad du bestämmer dig för, Lycka till!
    Men vänlig hälsning
    ANNA

    • : Hej Anna! Tack för den fina svaret. Det vara bra tänkte.
    • Milla : Lycka till!