KaK
    Hej jag läser receptarieprogrammet i dagsläget och jag undrar om jag är behörig till masterprogram i läkemedelsanvändning efter att jag fått receptarieexamen 180 hp ?

    Kan jag söka till masterprogram direkt efter att jag har tagit examen? Eller behöver jag komplettera för att bli behörig till master ?

    Visst kan man bara söka till höst eftersom programmet startar under hösttermin?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej KaK!

    Om du menar den här utbildningen - www.uu.se/utbildning

    då gäller följande...

    ang. start - så är det så vitt vi vet, endast på hösten; gäller både master i läkemedelsanvändning & master i läkemedelsutveckling. Om det i framtiden planeras förändringar, vet inte vi det ännu - men fråga studievägledare på det masterprogrammet som du är intresserad av. De kan ha förhandsinfo om kommande förändringar.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    Hej igen, vi fick nu svar från en sakkunnig, se nedan:

    Professional qualifications

    Degree of Master of Science in Pharmacy [Apotekarexamen]
    Degree of Master of Architecture [Arkitektexamen]
    Postgraduate Diploma in Midwifery [Barnmorskeexamen]
    Degree of Master of Science in Business and Economics [Civilekonomexamen]
    Degree of Master of Science in Engineering [Civilingenjörsexamen]
    Degree of Master of Laws [Juristexamen]
    Degree of Master of Science in Speech and Language Pathology [Logopedexamen]
    Degree of Master of Science in Medicine [Läkarexamen]
    Degree of Master of Science in Psychology [Psykologexamen]
    Postgraduate Diploma in Psychotherapy [Psykoterapeutexamen]
    Degree of Master of Science in Medical Physics [Sjukhusfysikerexamen]
    Postgraduate Diploma in Specialist Nursing [Specialistsjuksköterskeexamen]
    Postgraduate Diploma in Special Needs Training [Speciallärarexamen]
    Postgraduate Diploma in Special Educational Needs [Specialpedagogexamen)
    Degree of Master of Science in Dental Surgery [Tandläkarexamen]

    • : Hej tack så mycket för all info.
    • : De här kurserna som du har nämnt ovan (90 hp inom biovetenskap) är ju obligatoriska kurser i programmet. Jag är klar med alla dessa kurser. Så då tror jag att jag kommer att bli behörig.
    • : Jag hade en annan fråga också.
    • : Vilka utbildningar här i Sverige kan leda till examen / degree Master in medical science ? Vill gärna se någon lista där dessa utbildningar är listade.
    • SYV-besökare : Jag tror inte att en sådan lista finns; jag tror att man får med all sannolikhet söka igenom varje lärosäte för att erhålla denna information. Och det är mycket tidskrävande; också är lätt att missa ngt. :(
    • Liselotte : Jag håller med SYV-besökaren; känner inte till att någon sådan lista finns. Men vi har nu kontaktat några sakkunniga och ska göra vårt bästa för att försöka besvara din fråga på det bästa möjliga sättet. :)
    Läs alla kommentarer
    SYV-besökare SYV

    Hej, jag fick nu svar från Universitets- och högskolerådet, som svarar att de tyvärr inte kan svara;

    "Om du inte på UHRs sidor kan hitta en sådan lista är det för att det inte finns någon sådan.

    Hälsningar

    Handläggare
    Antagningsservice
    Universitets- och högskolerådet, UHR".

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej igen, vi fick nu svar från UKÄ. Var god läs deras svar nedan:

    Hej! Det jag gissar att du vill veta är alltså vilka lärosäten som ger läkarutbildningen Degree of Master of Science in Medicine [Läkarexamen]
    Följande lärosäten ger läkarutbildningen:
    - Göteborgs universitet
    - Karolinska institutet
    - Linköpings universitet
    - Lunds universitet
    - Umeå universitet
    - Uppsala universitet
    - Örebro universitet

    De listas i en databas på vår hemsida där man kan söka på olika examenstillstånd. I det här fallet läkarexamen. Du kan även söka andra utbildningar där.
    http://uka.se/kvalitet--examenstillstand/examenstillstand/sok-bland-examenstillstand.html
    Den databasen finns dock inte på engelska.

    Med vänlig hälsning