Ebba
    Hej!
    Jag läser för att få behörighet i alla 3 svenska kursen på en folkhögskola i Göteborg. Men då jag inte fick in svenska 1 i mitt schema kunde jag bara läsa svenska 2 och 3. Planen var att jag skulle läsa svenska 1 på distans nästa år, men kan jag få behörighet i svenska 2 och 3 utan svenska 1?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba!

    Du läser på en folkhögskola och Folkhögskolorna ger inte betyg, utan omdömen. Om ditt mål är att få behörighet till högskolestudier, behöver du omdöme från folkhögskola, som säger att du har uppnått Grundläggande behörighet för högskolestudier. Vilka studier som folkhögskola tycker du ska bedriva för att du ska kunna uppnå det, är upp till din folkhögskola.

    En annan fråga är - om det krävs även Särskild behörighet till den eftergymnasial utbildning som du vill söka till. Krävs det t.ex godkänt betyg i Svenska eller svenska som andraspråk 1 som särskild behörighet, behöver du i så fall omdöme som säger att du har särskild behörighet i just den kursen, men annars så kan det inte uteslutas att du kan få omdöme om att du har uppnått Grundläggnade behörighet utan att du specifikt ha läst just Svenska 1 på en folkhögskola.

    Som sagt, du måste prata med dina lärare på Folkhögskolan, eller med SYV på din skola - och uppge vad ditt mål med studierna är, så får ni tillsammans lägga upp en studieplan, som leder dig till ditt mål.

    Med förhoppning om att mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA