Aldin

    Jag pluggade svenska 3 i komvux för att få gymnasieexamen. Efter jag fick godkänt så ringde jag för att beställa examensbevis och då sa hon jag pratade med eftersom jag pluggade komvux så måste jag välja ett natur ämne.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Aldin,

    prata gärna med SYV på komvux i den kommunen där du vill ta ut examensbevis.

    Det finns ett Antal Olika krav, bl.a tema för gymnasiearbete måste stämma överens med "programmets inriktning"; allmänt gäller att Naturkunskap (minst en kurs) måste ingå; den minsta möjliga kursen är Naturkunskap 1a1 (den läses på heltid på 2,5 veckor). Den kursen kan ingå med F betyg, behöver inte vara godkänt betyg (detta om man för övrigt ej har för många F).
    Om du tidigare läst på gymnasiet, har du väl läst någon "naturkurs" där? Även F-betyg i naturkurser kan ingå (men det är max 150 F-poäng som kan ingå i examensbevis från Komvux).

    Du kommer ej få ut examensbevis om ngt. ej stämmer; eftersom det är många olika "moment" som alla måste vara uppfyllda, så rekommenderar jag att du tar dina betyg till syv på komvux och diskuterar vad är det som fattas.
    Jag har ju ingen aning om vilka kurser du vill ta in i ditt examensbevis; du kanske har betyg i fysik, kemi och biologi som du vill ta in i ditt examensbevis... Det där med "naturämnen" är ingen jätteenkel fråga.
    Om "hon som ringe" sa tydligt till dig vilken kurs som fattas dig, så kanske du bara kan ta och anmäla dig till just den kursen. I annat fall rekommenderar jag att du tar en diskussion med syv på komvux.

    Lycka till!
    ANNA