ADOG

    Hej SYV, Jag ville bara diskutera något angående mina betyg. Jag har lagt märke till att kurserna Matematik 5 och Tyska 3 står under utökade kurser i betyget, medan Engelska 7 inte gör det. Jag undrar om jag fortfarande kommer att få 1 meritpoäng för engelskan, vilket skulle ge mig totalt 2,5 meritpoäng, eller om den kommer att försvinna och jag bara får 1,5 meritpoäng. Tack så mycket för din tid och hjälp. Med vänliga hälsningar,

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kurserna som ger meritpoäng ger meritpoängen oavsett om de i examensbevis är "vanliga" kurser eller U-kurser (utökat program). De ger alltså samma antal meritpoäng och betyget i en sådan kurs räknas också in i snittet (som heter Jämförelsetal). OBS! om du gjort ansökan till svensk universitetsutbildning till hösten 2023 glöm inte att komplettera den senast den 21 juni 2023.

    Studie- och yrkesvägledare