David
    Hej! Jag är en svensk medborgare som flyttade till Storbritannien när jag va yngre och har nyligen flyttad tillbaka till Sverige (folkbokförd osv). Alla min studier hände i Storbritannien och på engelska, men jag pratar flytande svenska.

    Jag behöver ta en distans komvux kurs (Stockholm, NTI skolan) i Matematik 4 för att få behöriget till 'BSc in ICT' på KTH som är på engelska. Denna komvux kursen är på svenska vilket jag tror att jag klarar av.

    Jag har redan lämnat in min ansökan med mina betyg osv men jag har naturligtvis inte ett betyg i svenska då jag aldrig pluggade svenska i Storbritannien. Fanns det fortfarande en chans för mig att få plugga denna komvux kursen eller kan jag bli avvisad p.g.a detta? Måste jag då istället ta TISUS provet och sen söka igen?

    Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Det är betyg i svenska på grundskoIenivå (motsvarande godkänt betyg i svenska för vårterminen i åk9 på grundskolan) som Komvux kan kräva att få se, inte TISUS. TISUS är Test i svenska för Universitetsstuderande. Har du gått godkänt betyg i svenska på grundskolan? Om inte, så kanske du kan på komvux göra Nivåbedömningstest, efter vilket man ej får ngt. betyg men du får bedömning att du med dina kunskaper klarar av att läsa på gymnaisal nivå.

    Även betyg i matte 3 eller bekräftelse på att du har "motsvarande kunskaper" kan komvux också kräva dig på. Detta för att komvux vill inte ge pIats tiII någon som kanske inte kan förutsättningar att kIara av studierna.

    Bästa häIsningar

    ANNA

    • : Hej Anna! Tack för ditt svar. Nej tyvärr har jag inte ett betyg i svenska då jag lämnade Sverige när jag var 10 år gammal. Jag har betyg i matte 3c (GCSE Mathematics) enligt antagning.se. Jaha okej, jag antåg att TISUS var det jag behövde. Nivåbedömningstest som du nämnde, är det något komvux kommer att säga jag behöver och är det något jag gör innan komvux-kursen börjar eller måste man söka till det och sen söka till komvux igen?
    • Anna : Det är olika i olika kommuner. vilken kommun är du folkbokförd i ? Du bör fråga på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. "Nivåbedömningstest" är inte ngt. standard, det är inte ngt. officiellt, utan bara "praxis" som finns i många kommuner, men inte i alla. Det andra alternativet är om du gör Prövning i Svenska Grund eller i SAS (svenska som andrapråk) Grund, där "grund" tår för "grundskola". Till prövningen anmäler man sig och prövningsavgift är 500 kr. Innan du betalar prövningsavgift, få svar från komvux i din kommun om de verkligen kommer att kräva betyg i svenska grund eller SAS grund från dig, eller om de kan ta in dig på matte 4 kurs i alla fall. :)
    • : Jag skickar ett email nu, tusen tack!
    • : Och jag är folkbokförd i Stockholm (Söderort)
    • Anna : Om det blir problem med att få plats på matte 4 kursen, kan du bedriva självstudier - t.ex med hjälp av www.matteboken.se och sedan göra Prövning. Betyg från prövningen är lika mycket värt som betyg man får i slutet av en läst kurs. :)
    • : Jaha okej! Så jag kan bedriva självstudier och ta nationellaprovet? Hur fungerar det om det fanns ett Muntligt Prov (Del A) med självstudier?
    • Anna : Det är en PRÖVNING du anmäler dig till. prövning består av 2 delar - den skriftliga delen och sedan, när läraren har rättat till den skriften, även den muntliga delen. Prövningsavgift är för närvarande 500 kr.
    • Anna : Nationella provet gör man om man går en kurs. Men om man bedriver självstudier, anmäler man sig till en prövning - läs mer på http://www.fragasyv.se/info/provning
    • : Oj detta visste jag inte om. Hur anmäler man dig till en prövning om man bor i Stockholm? Kan jag anmäla mig själv medans jag väntar på ett svar angående Komvux situationen? Och när man gör en prövning, får man resultaten innan 21 juni 2017 alltså sista kompletteringsdagen? Sista fråga: kan jag göra allt detta även fast jag pluggar på högskola nu? Hela idéen med allt detta är att jag vill ändra kurs. Tack!
    • : Sig inte dig*** :)
    • Julia : Om prövningar i Stockholm - läs på den här sidan - http://asovuxengymnasium.stockholm.se/vanliga-fragor-faq
    • Julia : Till prövning förbereder man sig på sin "fritid" och prövningstillfällena kan finnas på oIika tider - du får anmäla dig till det datumet som passar dig.
    Läs alla kommentarer