elev

    Hej! Jag går mitt sista år nu på gymnasiet och har funderingar kring läraryrket. Som person har jag gått igenom mycket, och har själv inte tyckt skolan vart en trevlig plats för mig, tyckte nog bara om de tidiga åren. Jag kan dock tänka mig arbeta med yngre barn, har dock ingen erfarenhet (om man inte räknar syskon, släkt). Som person är jag lugn, lyhörd och har en del ångest/social phobi, men vill tro att detta kan botas (?) då jag ständigt försöker arbeta med det. Jag vill nog mest veta om jag är kapapbel till detta yrket? En annan väg är att jag går förskollärareutbildningen, arbetar med barn några år, får erfarenhet och sedan vidare utbildar mig till grundskollärare f-3, verkar det vara som en bra plan eller är de lika? Jag har tänkt, om jag arbetar som förskollärare och väljer att jobba som grundskollärare, behöver jag då gå om hela utbildningen eller räcker det med att läsa enstaka kurser för ebhörighet? Jag tänker ju att grundskollärare f-3 ändå också arbetar på förskola?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    på förskollärarprogrammen brukar finnas Tillvalskurserna - t.ex Engelska, Bild, Musik - och om man läser en sådan tillvalskurs med godkänt betyg, kan man bli behörig att undervisa i det ämnet upp till årskurs 6 på grundskolan. Vilka tillvalsämnen som idag och i framtiden erbjuds på olika förskollärarporgrammen - var god se på utbildningarnas egna hemsidor och/eller kontakta studievägledare på just den utbildningen som du är intresserad av.

    Ang. egenskaper och Skolyrken
    Du är fortfarande mycket ung och kan förändras rätt så mycket och speciellt om du vill jobba (medvetet) mot att träna dig på vissa situationer eller arbetsuppgifter... Det behövs många lärare och olika sorters lärare - yrkeslärare; ämneslärare, förskollärare och så kan man med lärarutbildningen även bli rektor, t.ex... så man kan jobba inom skolväsendet med lärarexamen som grund men ej som just Lärare.