Fia

    Hej Jag har ska börja min första förstående kurs nästa vecka, problemet är att jag har två kurser att välja mellan och det är pedagogik eller socialpsykologi. Dom säger att pedagogik går sista gången sen kommer den inte finnas mer i universitetet jag ska gå på. Vilken av dessa kurser ser ni som viktig nu för mig?

    Min tanke är att fördjupa mig sen i socialpsykologi eller psykologi med 90 hp. Vill jobba som en kurator och vet att jag ska lägga till socialrätt som fördjupning kurs senare.

    Vilka kurser kommer jag behöva de 3 åren jag pluggar för att få bygga upp examen ?(beendeverarprogrammet )

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    enligt vad vi vet så behöver kurator Socionomexamen i grunden. Det är sällan man kan få jobb som kurator om man inte har i grunden Socionomexamen, och den kan man i Sverige endast få genom socionomprogrammet.
    På tal om din fråga om att uppnå kandidatexamen; varje lärosäte kan i mångt och mycket bestämma själva vilka kurser som de låter ta in i kandidatexamen; därför måste du ställa din fråga till studievägledare på just den institutionen där du ska ta ut kandidatexamen.

    Ang. att kursen ska upphöra - fråga på ditt lärosäte vad orsaken är till att kursen ska upphöra. Agera sedan utifrån det svar du får från din institution.

    För övrigt, gäller det att inom det kunskapsområde, som du läser inom - så är det (med undantag: Kurator inom sjukvården) - är yrken icke-reglerade, dvs arbetsgivare betsämmer själva vilken utbildning som krävs.

    Utifrån den erfarenhet vi har, vet vi att det är mycket ovanligt att få jobb som kurator med annan grundutbildning än socionom (möjligtvis kan man med utbildning till psykolog eller sjuksköterska också få anställning som kurator, men även det är ovanligt). Pga yrken är icke-reglerade, är det extremt svårt att svara på din fråga, då arbetsgivare kan tänka väldigt olika.

    tips! prata med studievägledare och utbildningsansvariga på din institution. Se i jobbannonser vilka kvalifikationer som arbetsgivare nämner - på tjänster som du i framtiden vill få.

    Vänligen
    Julia syv