Frida
    Hej.
    Jag går på naturvetenskapsprogrammet, åk 1 och mitt mål är att komma in på läkarprogrammet. Om man har c i alla ämnen och typ 1 A i åk 1. Och i åk 2,3 höjer man sig. Kan man fortfarande komma in på läkarprogrammet förutom att göra högskoleprovet? Vet att man måste få alla a, är det då alla a i varje årskurs?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida,
    du får gärna läsa info på Framtid.se/reportage/betyg-pa-gymnasiet och du får veta att betyg i alla årskurser från åk1 på gymnasier spelar lika stor roll - när man sedan räknar ut Meritvärde, med vilket man konkurrerar om plats på högskoleutbildning.

    Läkarprogrammet är en mycket populär utbildning och många söker med höga betyg. Alla A-betyg från alla årskurser på gymnasiet räcker oftast inte till, utan man måste, dessutom även ha Meritpoäng.
    Gör ditt bästa i alla kurser du läser.
    Gör också högskoleprovet några ggr.
    vänliga hälsningar

    ANNA

    • Frida : Hur går det till att höja betyg till a?
    • Anna : Efter gymnasiet kan du Söka till Komvux, men den realistiska lösningen är PRÖVNINGAR. Svårt att hitta var man kan göra prövningar. Komvux tar också /oftast/ inte in att läsa en kurs om man redan har godkänt betyg i den kursen. Därför blir HÖGSKOLEPROVET mest realistiska av alla alternativ, vad gäller att komma in på högskola, när man har betyg som inte räcker för att få plats i Betygs-gruppen.