Elev

    Hej! Jag har läst samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasiet, och kom ut med fullständiga betyg. Jag kom in på folkhögskola för att läsa naturvetenskapliga ämnena, för att kunna sedan bli behöriga till tandläkarprogrammet. Min fråga är; kommer jag att även kunna konkurrera med BF urvalsgruppen? Om inte, varför? Tack!

    • Ludmila :

      För att få ett studieomdöme från folkhögskola och med det kunna prövas i BF-urvalet, krävs det att man läser ett år heltid på en Allmän kurs. För att få söka in till BF gruppen så krävs det även att man uppfyllt två krav: Innehållskravet som säger att man ska ha behörighet i Svenska 1-3, Engelska 5,6, Samhällskunskap 1a1, Historia 1a1, Naturkunskap 1a1, Matematik 1 och Religionskunskap 1. Utöver det så har man omfattningskravet som säger att man ska ha läst 3 år på gymnasienivå varav minst ett på folkhögskola. (Hänvisning: https://www.folkhogskola.nu/om-folkhogskola/sa-funkar-folkhogskola/behorigheter/hogskolayrkeshogskola/grundlaggande-behorighet/) - det är ett sådant svar vi fick från en ansvarig på en av folkhögskolorna. Du får gärna vända dig till de ansvariga på en folkhögskoleutbildning som du vill söka till och fråga om du efter "den här utbildningen hos dem" kommer prövas i BF-urvalet eller inte. Du kan också ställa den frågan till Antagning.se - det är där placering i olika urvalsgrupperna sker. Du kan t.ex ringa till Antagning.se - tel.nr 0771-550 720 (telefontid på vardagar kl.9-16).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Natanael,

    du kommer inte kunna konkurrera i BF-urvalet och jag ska förklara varför: för att kunna konkurrera i BF-urvalet ska man ha Omdöme om Grundläggande behörighet från Allmänna kurser på en av folkhögskolorna. Naturvetenskapligt basår hör inte till allmänna kurser och man i slutet av naturvet.basår kommer ejomdöme om Grundläggande behörighet. Hänvisning: information på antagning.se/sv/efter-anmalan/platsfordelning-och-urval

    Studie- och yrkesvägledare
    • Anna : Du får gärna kontakta de som jobbar med just den utbildningen och fråga varför de sätter in info om Treåriga allmänna kurser på en webbsida som beskrivet ettårig utbildning Naturvetenskapl.basår. Det är i slutet av 3-åriga allmänna kurser (som motsvarar fullständig gymnasial utbildning) som de studerande kan få OMDÖME OM GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET (det är en siffra som högst kan uppgå till 4.0). Jag kan inte tänka mig att man i slutet av ettårigt basår skulle kunna få omdöme om grundläggande behörighet (det går emot den kunskap och erfarenhet som jag har men jag har aldrig jobbat just på en folkhögskola eller på antagning.se). Det är folkhögskolorna som kan ge omdöme och det är antagning.se som placerar i olika urvalsgrupper - så du får gärna fråga dem. Det svar som vi här på FRåGA SYV ger är att du kommer inte få omdöme om grundläggande behörighet och med det kommer inte kunna prövas i BF-urvalsgruppen.
    • Ludmila : Det är med "i slutet av 3-åriga allmänna kurser" är sanning med "modifikation"... man kan få studieomdöme som placerar i BF-urvalet efter 1 års studier på en folkhögskola, men just den utbildning som du, Natanael, länkar till, placerar inte i BF-urvalet.