Felicia
    Hej!
    Jag är intresserad av både arkitekt- och barnskötar yrket. Kan man på något sätt få in delar av båda i utbildningen? Att man kanske går barn- och fritidsprogrammet med en svag inriktning på teknik (arkitekt)?
    • Liselotte : jag tycker att du ställer en mycket intressant fråga! Skriver ett nytt svar till dig nu! :)

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det som erbjuds idag är att välja 200 poäng individuellt val - det är 8% av utbildningen och du är också beroende av vad gymnasieskola kan erbjuda och även av hur schemat ser ut, så att kurserna passar in i ditt schemat. Så svar på din fråga är att det är i princip omöjligt att blanda utbildningar på det sättet som du önskar.

    tips: se om du kan läsa på studieförbund på kvällstid som komplement till gymnasiet.

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Felicia!

    Jag tycker du ställer en mycket intressant och viktig fråga. Det skulle vara mycket bra om man kunde kombinera på det sättet, som du ger exempel på - Barnskötare och Arkitekt... eller andra kombinationer Kock och Brandman, eller andra kombinationer som olika elever är intresserade av.

    Jag önskar att det vore så, men tyvärr, så inte är gymnasie-systemet uppbyggd så. utan det är ganska så strikt inom varje program. Endast 200 poäng = 2 normalstora kurser finns det utrymme för att fritt välja kurser, men även här är det beroende på vad din gymnasieskola har möjlighet att erbjuda (behöriga lärare måste finnas och kurser måste passa in i ditt schema... och ofta gör det inte och då kan man inte ens läsa de kurser som finns på den egna skolan och som man vill läsa).

    Du är intresserad av yrken:

    Barnskotare>>

    Arkitekt>>

    Inom Arkitektyrken finns det flera olika yrken: bl a Inredningsarkitekt>> och Landskapsarkitekt>>

    Jag tycker, som sagt, att det är en spännande kombination och undrar hur du tänker kring det... vill du jobba halvtid om barnskötare och halvtid som arkitekt? eller vill du kombinera yrken, t.ex bli arkitekt med specialintresse i att projektera miljöer för barn i förskoleåldern: dagislokaler, utomhus lekplatser och/eller inredning för barnrum?

    Anledning till varför det inte går att kombinera så som du önskar (på gymnasiet) är bl a att det blir i så fall väldigt många Olika kombinationer som olika elever är intresserade av och det blir praktiskt väldigt svårt (typ - omöjligt) att få ihop det.

    Och svara gärna hur du tänker kring de två olika yrken som du är intresserad av!

    Hörs

    L. :)

    Liselotte
    • : Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag har tänkt. Jag är intresserad av båda yrkena men förstår att det bara går att jobba med ett (åt gången iallafall). Jag älskar verkligen att ta hand om, och vara med, barn, men känner att arkitekt yrket är lite mer professionellt och har bättre betalt. Jag får helt enkelt fundera på det - det är ju trots allt lång tid kvar tills det är dags för mig att välja. Tack för ett jätte bra svar!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.
    • Anna : Du kan också göra ett par tester, som kanske gör en "fingervisning" eller mer att tänka på... här http://www.gymnasieguiden.se/testet och http://www.framtid.se/test