dodo
    Jag undrar om man kan läsa kandidatprogrammet i kemi som innefattar 3 år och därefter bli kemilärare i grundskolan för årskurs 7-9? Hur många år studerar men efter kandidatprogrammet för att bli lärare?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dodo!

    Lärarutbildningen har gjorts om flera gånger och det är inte uteslutet att någon stor förändring sker inom de närmsta åren, men så som reglerna ser ut idag - skulle man efter Kandidatprogrammet i kemi behöva läsa KPU, kompletterande pedagogisk utbildning, i 3 terminer på heltid - och därefter kan ansöka om lärarlegitimation. Att få en heltidstjänst på grundskolan som lärare, behörig i ett ämne - kemi - blir svårt. Oftast är lärare på grundskolan behörig i tre ämnen (och gymnasielärare - i två ämnen).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till med din studieplanering!

    ANNA