Amanda
    Jag är en tjej på nästan 15 år som har börjst fundera på mitt gymnasieval. Jag är säker på två saker och det är att jag ska utbilda mig till veterinär och gå naturvetenskap. Men min fråga är vart ska jag gå?! Jag skulle verkligen uppskatta om ni har några tips på gymnasieskolor? Bor i skåne och skulle kunna gå lite varsomhälst (i skåne) då jag bor väldigt centralt i skåne. Jag vill gå på en modern skola och det kvittar om det är en kommunal eller friskola, gärna tillgång till olika moderna läromedel som t.ex dator eller ipad. Det ska vara en seriös skola men som man ändå jan ha roligt, gärna både praktiska och teoretiska ämnen. Några tips? Har även funderat på procivitas då min kusin går där men har för mig att dem har sjukt höga antagnings poäng, stämmer detta och isf hur höga är dem? Tack på förhand, mvh amanda

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda!

    Så bra att du vet vad du vill bli när du blir "stor". :) Du vill bli Veterinär.

    det är helt rätt att sikta på Naturvetenskapsprogrammet (inriktning Naturvetenskap) om man vill bli behörig direkt på gymnasiet och ine ska behöva komplettera för behörighet efter gymnasiet.

    Men det blir svårt med "praktiska ämnen" på ett teoretiskt program. Alla högskoleförberedande program är teoretiska.

    Vill man gå på ett praktiskt program - väljer man ett yrkesprogram i så fall. Naturbruksprogrammet är i så fall det som jag kan rekommendera. Dock blir det mycket svårt att bli behörig till att söka till Veterinärutbildningen - det kan gå men i så fall måste man läsa mycket mer än på heltid, vilket vi avråder ifrån. Du får gärna läsa info om Naturbruksprogrammet och titta närmare på de gymnasieskolor som erbjuder NB. Det är i första hand inriktning Djur i så fall - som jag rekommenderar. Efter gymnasiet kan man komplettera på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår på högskola/universitet. Den vägen tar ett år längre tid (man "skyndar långsamt" kan man säga) men det är en mer realistisk planering för att inte riskera att överanstränga sig och bli sjuk.

    Och du får självklart tips på gymnasieskolor som i Skåne erbjuder Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap, se här >>

    Jag råder dig kika på presentationerna (och det är nästan 50 stycken) och välja de skolorna som ligger "bra till" vad det gäller att kunna pendla till dem och sedan göra ett studiebesök. Många skolor kommer under Omvalsperioden erbjuda på olika aktiviteter som Öppna hus, infokväll mm. Gå gärna på dem "eventen"!

    men också - tips på skolorna som erbjuder Naturbruksprogrammet, inriktning Djur, se här:

    Gå gärna på Infodag 7 maj på Bollerups Naturbruksgymnasiet, för mer info se här >>

    Nils Holgerssonsgymn. i Skurup bjuder på Öppet hus 28 april, för mer info se här >>

    Segragymnasiet bjuder på infokväll den 26 april, för mer info se här >>

    titta gärna på presentationer av Örkelljunga Utbildningscentrum och Österport (gymnasieskola i Ystad).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till med ditt gymnasieval!

    Julia Syv