Olivia
    Hej,
    Jag har precis börjat ettan i gymnasiet. Jag läser Samhälle. Men nu känner jag att jag kanske vill byta till Natur. De i min klass är inte så ambitiösa eller engagerade, vilket jag vet att de som går i natur är eftersom mina närmsta vänner går där. Ett plus är även att moderna språk bara är 100 p i natur men 200 p i samhälle. Men jag är orolig över att halka efter med matten, att inte tycka att fysik, biologi, kemi är roligt längre. Jag är orolig att jag helt enkelt ångrar mig. Mina betyg i No-ämnena var lite bättre än mina betyg i So-ämnena i nian. Jag oroar mig även lite för gymnasiearbetet, redan nu. Men det skulle vara kul att lära mig mer avancerad engelska med naturrelaterade fraser. Jag ligger nu i toppen av min klass med betygen men ifall jag skulle byta skulle jag ligga i botten.
    Är det värt att byta program för att gå med andra som vill plugga, få bra betyg och för att gå med mina vänner och inte vara utanför som i min nuvarande klass i 3 år till?
    Är matten svår, speciellt för mig som gick ut nian med ett B. Ska jag chansa och i värsta fall gå om ettan? Eller ska jag ta det säkra kortet och stanna kvar i samhälle men kanske kolla på andra gymnasieskolor?
    Jag saknar att gå i samma klass som mina vänner.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Olivia!

    är du säker på att det finns platser i NA-programmet? Har du pratat med rektor? Även om det finns platser, så är det nu inte säkert du kan byta, för det har gått några veckor av terminen. Jag tycker du kan börja med att fråga rektor på NA-programmet om möjlighet finns att byta?

    Om möjighet finns, om rektor skulle ta in dig - kan du återkomma till oss. Vi brukar svara ganska så snabbt!

    Ang. gå i samma klass som dina vänner... så är det så att om det är riktiga vänner, så kan ni fortsätta vara vänner även om ni går i olika utbildningar. Och så har du möjlighet att skaffa dig nya vänner på den utbildningen där du läser och ännu inte har vänner. På så sätt får du fler vänner!

    Önskar dig lycka till, oavsett vilket program du kommer att läsa på!

    L. :)

    Liselotte