Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jonas,
    det går bra att efter studier på teknikprogrammet söka både till Civilingenjörsprogrammen och till Högskoleingenjörsprogrammen - OBS! särskild behörighet till olika högskoleingenjörsprogram kan vara lite Olika. Matte 4 och fysik 2 brukar krävas och kemi 1... men ibland kan även kemi 2 krävas.
    Vill du bli behörig till alla de olika högskoleingenjörsprogram bör du antingen läsa inriktning Teknikvetenskap på Teknikprogrammet där fysik2, kemi 2 och matematik 4 kurser ingår som obligatoriska eller välja de kurser som valbara kurser, om du läser annan inriktning än inriktning Teknikvetenskap på TE.
    Vänligen
    Julia syv

    • : Så jag kan fortsätta med informations och mediateknik på gymnasiet och ändå kunna välja högskoleingenjör som högskola
    • Julia : Högskoleingenjörsprogrammen är många. De kan ha olika Särskilda behörighetskrav. Du behöver tänka på att fysik 2 och matte 4 kommer med stor sannolikhet behövas att du har godkända betyg i. De kurser /matte 4 och kemi2/ ingår ej som obligatoriska kurser i inriktning Informations- och med.teknik (de ingår som obligatoriska endast i inriktning TEKNIKVETENSKAP - PÅ TE... De ingår också i NA, Naturvetenskap - men det är ett annat program). :) Försök välja matte 4 och kemi 2 som valbara kurser. I annat fall kan du behöva komplettera efter gymnasiet.
    • : Komplettera?? Måste jag gå något år till i skolan och förlåt ifall jag ställer så många frågor för jag vill verkligen bli högskoleingenjör
    • : Skulle du kunna nämna några inriktningar till högskoleingenjör
    • Julia : Utbildningsutbud ändras - och det gäller även högskoleutbildningar. Du kan se alla de utbildningar som finns idag - på högskolornas gemensam hemsida www.studera.nu - sök på HÖGSKOLEINGENJÖR så kommer du att få fram jättemånga program.
    Läs alla kommentarer