Adde

    Hej! Om man tex har läst 2 år på EK programmet (inr juridik) finns det någon chans, överhuvudtaget att byta till ett yrkesprogram till år 2 eller är det helt kört? Mvh Adam!

    • Peter : Jag vill råda dig lägga in ansökan till årskurs1 till ett eller flera yrkesprogram under omvalsperioden nu på våren. Det finns nämligen inga som helst nackdelar för dig att göra det. Även om du blir ANTAGEN kan du bara svara - nej, tack, jag vill inte ha den studieplatsen. Söker du till årskurs1, så har du en chans att få en plats och om du kontaktar den skolan där du blev antagen och uppvisar många godkända betyg från 2 år på ekonomiprogrammet så är det inte omöjligt att skolan/rektorn skulle försöka hjälpa dig uppnå kraven för examensbevis snabbare än på 3 år (det kan inte garanteras att de blir så men viss chans kan ändå finnas). Missar du lägga in ansökan under omvalsperioden nu på våren, så får du inte chansen att komma in i ett nytt program. Genom att lägga in en ansökan via gymnasieantagningen skapar du möjjlighet för dig själv att ha en rimlig chans att bestämma senare vad du vill göra: ta en ny plats eller stanna på din nuvarande utbildning. Du kommer konkurrera med dina grundskolebetyg om en ny plats på ett annat program på gymnasiet. Ta den chansen, råder jag dig! och Lycka till!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,
    som regel börjar man från årskurs 1 på ett yrkesprogram, även om man sedan innan har många godkända betyg från 2 årsstudier på t.ex Ekonomiprogrammet; detta för att yrkeskurserna läses från år1 på yrkesprogrammen och hur ska man då hoppa in i år2 om man inte läst yrkeskurserna förra året? Yrkeskurserna är yrkesspecifika för just "valt yrke" och de läses inte på andra program än just det programmet.
    "Undantagarnas undantag" kan finnas - om rektor på ett yrkesprogram tar in en elev in i Lärlingsutbildning in i år2 direkt och försöker pussla ihop schemat så att eleven ska kunna uppnå examensbevis på 2 år, alltså läsa årskurserna 2 och 3. Det är ett stort åtagande för gymnasieskolan och det måste inte skolan göra (det är inte elevens rättighet). Rektorn får inte anta en elev till ett nationellt program på gymnasieskolan om det ej finns förutsättningar för eleven att mot slutet av utbildningen uppnå kraven för examensbevis. Skulle eleven antas till ett yrkesprogram direkt till år2 då åtar sig gymnasieskolan att bygga hela skolans schema kring just den eleven så att hen kan läsa alla de kurser som krävs för att hen ska uppnå kraven för examensbevis - och detta under två läsår (hela skolans schema ska alltså anpassas till just den elevens situation i hela två läsår - det är mycket sällan som skolorna är villiga att åta sig detta). Men även om skolan skulle vara villig att göra så extremtstora anpassningar är det inte säkert det går att göra inom alla yrkesprogram: yrkeskurserna bygger många ggr "på" varandra och om man måste läsa Yrkeskurs1, 2 och sedan 3 - och varje kurs är upplagd under ett läsår, hur ska man läsa dem på 2 år? Det är i så fall individuell undervisning som måste "in" - vilket är dyrt och besvärligt för skolan att ordna.

    Lärling
    Vad gäller Lärlingsutbildning där yrkeskurserna läses på arbetsplatserna och inte i skolan, så kan det bli något lättare att hjälpa eleven läsa ikapp det hen missade under årskurs1... men det år, som sagt, inte elevens rättighet. Skulle någon skola åta sig att hjälpa eleven, så måste även eleven anstränga sig ganska mycket för att läsa ikapp det hen missade under årskurs1 (en tredje del av utbildningen, även om vi endast pratar om just Yrkeskurserna, alltså om eleven redan har godkända betyg i svenska, engelska, matematik, historia, samhällskunskap, religionskunskap, naturkunskap som ska ingå i examensbevis från ett yrkesprogram).

    Sammanfattning
    Svar på din fråga är alltså: i princip - Nej, det går inte börja läsa på ett yrkesprogram från år2, utan man måste börja från år1 men... det går kanske att hitta några få unika fall när det gick - du kan därför fråga på gymnasieskolorna men måste vara beredd att du får negativa svar på alla skolor du frågar. Om jag skulle börja fråga, skulle jag börja med de skolorna som erbjuder LÄRLING (alltså lärlingsupplägg på yrkesprogrammet för att jag tror att om chansen finns, då finns den just inom lärlingsupplägget).
    Jag kan annars tänka mig ett "kreativt upplägg" (men det är inte elevens rättighet och kan bli mycket svårt att få skolan att gå med på det) att en elev "skrivs in i år2" men går alla yrkeskurser med årskurs1 eleverna och under nästa läsår går hen yrkeskurserna med årskurs2 elever och sedan slutar på gymnasiet och tar med sig de betygen hen fått (går det att få ihop till examensbevis - bra! annars tar man ut ett Studiebevis men det är å andra sidan ingen skillnad mot att börja i årskurs 1 på ett yrkesprogram och hoppa av gymnasiet efter årskurs2 - man har då läst många men inte alla yrkeskurser som egentligen ingår... det kanske i så fall ändå finns viss chans att få jobb efter gymnasiet).

    Studie- och yrkesvägledare