Anna Magdalena
    Hej jag ska precis börja gymnasiumet i höst 2016 och har ett dilemma med val mellan 2 gymnasium.
    Det ena gymasiumet ligger i Stockholm och heter VRG. Den ligger i de område jag bor och det är krävande skola med höga krav. På den skolan ska jag isåfall gå en vanlig naturvetenskaps linje. Den andra skola ligger i Falun vilket alltså inte är på min hemort och innebär då att flytta hemifrån.
    Skolan i Falun heter Hagströmska och där ska jag isåfall gå en idrottsskolan dvs NIU (Simning).
    Kan jag om jag väljer att gå i Stockholm och inte trivs, byta till skolan i Falun trots att de är en idrotts-skola. Jag vet att för att kunna söka till en skola med NIU simning måste man göra tester som simförbundet kontrollerar och tränarna på själva skolan.( jag har gjort testerna och blivit godkänd) Men finns det kanske en möjlighet att byta från ett vanligt gymnasium till ett idrotts inriktat gymnasium?

    Skulle uppskatta något svar på denna fråga, helst så snart som möjligt.

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    Menar du att du ska börja nu i höst 2016? eller menar du nästa höst 2017?
    För i så fall ska ansökan redan varit genomförd och förmoldigen har du redan fått ett besked?
    Du blir då antagen till en skola och har inte möjlighet att välja? Det beror på hur du rangordnade dina val.

    Angående om du kan byta skola och proram mitt i är svårt att svara på. Det beror dels på att kurserna på programmen variera vilket gör att på VRG kan du ha läst andra kursen än på Hagströmska, vilket medför att du missat en del och det blir svårt att byta av den anledningen.
    Det andra anledningen beror på att skolan som du vill byta till är full och inte har några lediga platser.
    Tyvärr har jag för lite information för att kunna ge dig ett bättre svar.

    Hälsningar
    Melina, SYV