Moa

    Hej! Jag är en tjej på 15 år som precis börjat gymnasiet. Jag går nu på en linje som inte finns i mitt län och var därför tvungen att flytta. Till en början så hick de bra, jag älskar verkligen linjen och allt sånt där. Men jag har sån stor hemlängtan. Jag ville från första början inte ens flytta eftersom jag älskar mitt hem. Nu undrar jag om jag ska försöka byta gymnasium och flytta hem igen men jag har ingen aning om hur det skulle gå till. Behöver verkligen hjälp. Gråter varje dag och jag vet inte om jag kommer klara detta.

    • :

      Hej! Tack för svaret.

      just nu så går jag en djurparks linje kombinerat med den naturvetenskapliga linjen. Denna skola ligger i Norrköping men jag kommer ursprungligen från Värmland, Kil. Jag vill byta till en skola i Karlstad som antingen har samhälls eller natur. Jag vet att det är mycket att ta igen men det är inga problem för mig då jag är en högpresterande person. Jag gör verkligen allt för att få byta och komma hem så att jag slipper gå till skolan med ångest.

      mvh/ Moa

    • Milla : Det är jättebra att du är beredd att läsa ikapp och ta igen, men lärare som redan är "bristvara" (lärarbrist) kommer i så fall behöva ta tid ifrån att ta hand om andra elever för att ge dig handledning och extrastöd, vilket rektor kan besluta om eller besluta att hen ej vill besluta om det... alltså, valet står mellan att hjälpa en ny elev eller att på ett så bra sätt som möjigt ta hand om alla de elever som började när läsåret började. Om du bara blir "inkastad" in i kurserna - är chansen inte så stor att det går bra... du måste på ngt. sätt få veta allt som du har missat på den "nya skolan" under alla de veckorna som har gått sedan början av läsåret och vems uppgift blir det? Varifrån ska skolan ta den tiden och extra-resurser? Lärarna kan ju inte bedriva undervisning som vanligt och samtidigt handleda en ny elev.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Moa; har du pratat med kuratorn? eller med skolsköterska eller med en skolpsykolog? Det kan hjälpa. De kan ge mycket bra råd, som kan bli till stor hjälp för dig.

    ang. praktiska lösningar så att du skulle kunna flytta hem igen...
    ... om den utbildning som du går nu ej finns inom pendlingsavstånd från ditt hem, då kan det blir svårt att lösa detta nu... Att hoppa in på en ny utbildning när det har gått mer än månad in på läsåret, kanske inte går. Rektorerna är inte tvungna att ta in, även om ledig plats finns (pga det är svårt för skolan att ge en ny elev möjlighet att läsa ikapp: handledning krävs som lärarna inte har tid med...).
    De realistiska alternativ som finns är att antingen försöka stå ut under detta läsåret och söka om till en annan utbildning till nästa läsår;
    försöka hitta jobb eller praktikplats inom pendlingsavstånd från ditt hem och "hoppa av" din nuvarande utbildning för att börja jobba eller gå på praktik;
    undersöka möjlighet att bli inskriven på Individ.alternativ inom Intorduktionsprogrammen, vilket tyvärr inte du kan kräva men det går i alla fall fråga om det i din hemkommun (alltså den kommunen där du är folkbokförd). På IM:individ.alternativ kan du t.ex gå på "helpraktik" under resten av det här läsåret och så söker du till år1 till nästa höst.

    I värsta fall...
    ... om du ej hittar någon utbildning att byta till och inte kan stå ut med din nuvarande situation och kommer hoppa av gymnasiet, vilket vi inte kan rekommendera eller uppmuntra till, men det tyvärr händer att man ej ser någon annan lösning just för stunden... då vill jag ge dig råd att du bedriver självstudier: t.ex i matte finns det en bra sida - www.matteboken.se och så söker du jobb: vilket jobb som helst, även några få timmar i veckan ger både inkomst och arbetslivserfarenhet.

    Om du berättar vilken utbildning du går nu och i vilken stad du vill gå på gymnasiet i stället, kanske kan vi ge fler tips på en möjlig lösning.

    I vilket fall LYCKA TILL!
    FRÅGA SYV håller tummarna för dig!
    L.

    Liselotte
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    utifrån din kommentar gissar jag på att du läser nu på Naturbruksprogrammet med tillval "naturvetenskaplig behörighet", är det så? i så fall är det Naturbruksprogrammet eller kanske naturvetenskapsprogrammet som kanske skulle funka att byta till (inte samhällsvetenskapsprogrammet). men det kan inte gå om ingen ledig plats finns på NB eller NA inom pendlingsavstånd från Kil.
    Situation med lediga platser kan ändras mycket fort. Det är "färskvara".
     I Karlstad finns det idag följande gymnasieskolorna: gymnasieguiden.se/gymnasium?Karlstad och du får gärna ställa frågan till rektorer på de skolorna som du vill byta till. Det är tyvärr inte elevens rättighet att byta på det sättet som du önskar, vilket jag beklagar, men kan inte påverka, tyvärr.
    Naturvetenskapsprogrammet finns i Karlstad på följande gymnasieskolorna: gymnasieguiden.se/gymnasium?Karlsdag/NA

    Studie- och yrkesvägledare